Deze tegel is gemaakt door de Porceleyne Fles in Delft in de cloisonné-techniek. Dit houdt in dat de tegel is gevormd in een mal, waarbij de lijnen van de tekening een reliëf vormen. De vlakken daartussen zijn ingevuld met sterk uitvloeiende glazuren, die zonder de reliëflijnen door elkaar zouden lopen.
Dergelijke tegels worden vanaf ca. 1907 gemaakt en zijn in het begin vooral ontworpen door L.E.F. Bodart (1872-1945), waaronder een serie met schepen. Veel tegels hebben een meegevormde lijst en een ophanging om deze aan de muur te hangen, tegels zonder een dergelijke omlijsting worden vaak 'metseltegels' genoemd, bestemd om in de muur gezet te worden.
Op de achterkant staat naast het fabrieksmerk van de Porceleyne Fles ook het monogram VD. Het monogram komt vaker voor op werk uit de periode 1898-1911, de schilder is niet geïdentificeerd. De tegel zou dan van rond 1910 dateren.
Dezelfde tegel is ook in de collectie van het Nederlands Tegelmuseum. Het ontwerp keert ook terug in een grotere tegel, waar deze zeventiende-eeuwse koopvaardijschepen de rechterhelft van uitmaken.
Add new comment
Only logged in users can post comments Log in or register to post comments
Reacties 1
Deze tegel is gemaakt door de Porceleyne Fles in Delft in de cloisonné-techniek. Dit houdt in dat de tegel is gevormd in een mal, waarbij de lijnen van de tekening een reliëf vormen. De vlakken daartussen zijn ingevuld met sterk uitvloeiende glazuren, die zonder de reliëflijnen door elkaar zouden lopen.
Dergelijke tegels worden vanaf ca. 1907 gemaakt en zijn in het begin vooral ontworpen door L.E.F. Bodart (1872-1945), waaronder een serie met schepen. Veel tegels hebben een meegevormde lijst en een ophanging om deze aan de muur te hangen, tegels zonder een dergelijke omlijsting worden vaak 'metseltegels' genoemd, bestemd om in de muur gezet te worden.
Op de achterkant staat naast het fabrieksmerk van de Porceleyne Fles ook het monogram VD. Het monogram komt vaker voor op werk uit de periode 1898-1911, de schilder is niet geïdentificeerd. De tegel zou dan van rond 1910 dateren.
Dezelfde tegel is ook in de collectie van het Nederlands Tegelmuseum. Het ontwerp keert ook terug in een grotere tegel, waar deze zeventiende-eeuwse koopvaardijschepen de rechterhelft van uitmaken.
Add new comment
Only logged in users can post comments
Log in or register to post comments