J
Jan van den Heuvel1579
Super user
plateelschilder-keramisch laborant-decoratietechnieken, zenith-gouda
Geachte Marzena, uw asbak is van Flora, heeft niets met Jonker van doen, is een plakplaat, zeefdruk, afschuiftransfer, dus drie ovengangen, alleen groen biesje (filé, op draaischijfje) en bruine penseelstreken in de leggers van de asbak zijn door een plateelschilder(es) aangebracht, in 1980 vroeg het bedrijf ervaren plaksters voor de decoratie afdeling in Gouda (Gouderak net over de Haastrechtse brug), vrouwen waren en zijn daar meestal veel handiger in. In de Goudsche Courant van 30 april 2005 staat een aardig artikel over Flora en de familie Eikenboom, de oprichter van Flora, met een foto van directie en personeel uit 1950, ingezonden door een zoon van een oud medewerker, uit Sydney, interessant, groet jvdh.
In reply to Origineel! Gemaakt bij de… by PatrickW463
Een schrijven ten aanzien van Patrick, beste Patrick, u schrijft als antwoord op de vraag van flipje123 dat de vaas is ''Origineel!'', de redacteur schrijft bij de Beoordeling: ''Niet-Delfts'', groet jvdh.
Geachte Stefanie, uw vaas is volledig handbeschilderd, onderglazuurschildering, de zogenaamde nieuwe techniek. Er ontbreekt een fabriekskenmerk, dus onbekend waar gemaakt, vermoedelijk in Gouda na 1945, er waren in Gouda wel een kleine honderd aardewerkbedrijfjes, maar veel zetten hun naam niet op hun product, ook de plateelschilder(es) van uw vaas is onbekend, er zijn geen initialen of ander kenmerk van hem of haar aanwezig, en dan zou het nog maar de vraag zijn wie het geweest is. Let op, het is massa werk, fabriekswerk, niet eenmalig, oplage onbekend, groet jvdh.
Beste Linda, eenzelfde schaaltje als de uwe, met een andere decoratie, heb ik in 2021 gezien op een curiosa markt, lijkt handgeschilderd maar ben er niet zeker van, het decor heeft de naam Robijn, groet jvdh.
In reply to Van uw hand, meneer van den… by Lisa Whittle
Beste Lisa, svp geen meneer, ik ben gewoon Jan. Wat betreft uw vraag, m'n antwoord is ja, kleurendia van onze besneeuwde voortuin, en paneeltje circa 27 x 37 cm, geschilderd in de jaren tachtig van de vorige eeuw, groet jvdh.
De goudbeschildering heeft niets met Elesva van doen, werd door de plateelschilder(es) na de gladbrand erop geschilderd en opnieuw, dus voor de derde maal, in een oven gebakken op een lagere temperatuur, circa 600-800 graden Celsius, groet jvdh. Zie ook https://delftsaardewerk.nl/bekijken/voorwerp/engeline/7657-tulpen-vaas-…
Let op, uw bord(je) is handgeschilderd, onderglazuurschildering, de zgn nieuwe techniek, wat betreft jaar van productie, lijkt mij dat het 1953 is geweest. Ik laat u nog het volgende weten, de redacteur (de redactie) benoemt het object ''niet Delfts'', maar het Gerechtshof in Den Haag, en in arrest daarmee de Hoge Raad, sprak in 1964 uit dat termen ''als Delfts aardewerk en Delfts blauw door velen tot soortnaam is afgezwakt en als zodanig door fabrikanten van soortgelijk elders vervaardigd aardewerk dan ook eveneens mag worden gebruikt''. Groet, jvdh.
Geachte Vanessa, waarom geen afbeelding van de andere zijde, 'k heb de indruk dat daar een vollere decoratie op staat, twee identieke afbeeldingen van de onderzijde is overbodig, één had vervangen kunnen worden door een afbeelding van de andere zijde, 'k hoop dat hij alsnog komt, groet jvdh.
Als ik zo de beschildering zie is deze kruik gemaakt bij Kunstaardewerkfabriek 'Quo-Vadis' te Gouda, onderglazuurschildering, de nieuwe techniek, ik kan ze herinneren, jaren vijftig van de vorige eeuw ('k ben er vijf jaar plateelschilder geweest), er zal onder andere een gestempeld kroontje in de binnenkant van die ronding staan, de letter Q binnen de letter V in het kroontje, zie bijgevoegde afbeelding, maar mogelijk is dat niet zichtbaar vanwege het muziekdoosje. Het bedrijf(je) stelde tamelijk hoge eisen, alleen vakbekwaam personeel was welkom, groet jvdh.