De set vazen is gedecoreerd met een traditioneel Hollands landschap met een molen. Op basis van de foto’s lijkt het decor te zijn aangebracht met een druktechniek (zgn. transfer, bestaande uit kleine puntjes) en niet met de hand te zijn geschilderd. Het materiaal wijkt eveneens af van het Delftse aardewerk uit de zeventiende en achttiende eeuw. In die periode gebruikte men geelbakkende klei waarover een laag witte tinglazuur werd aangebracht. Deze set vazen lijkt echter van porselein of creamware te zijn vervaardigd. Dergelijke kaststellen dateren uit de late negentiende of begin twintigste eeuw. Naast vele buitenlandse productiecentra werd dit type product in Nederland door de Maastrichtse fabrikanten Petrus Regout en de Société Céramique vervaardigd. Dit merk is ons echter onbekend. Mogelijk kunnen andere bezoeker hierop reageren. De vermelding ‘Delft’ op de onderzijde duidt niet op de productieplaats maar op het type decor dat is geïnspireerd door traditioneel Delfts aardewerk. Voor achtergrondinformatie over Delftse kaststellen zie Delfts aardewerk. Geschiedenis van een nationaal product, Deel 1, Den Haag (Gemeentemuseum) 1999, cat. 35.
Verdict:
Not Delftware
Analysis:
More recent production technique
After 1850, factories in and outside Holland developed more efficient and cheaper production techniques. This goes beyond the scope of this website.
Read more
Not hand-painted
Due to historical research, we keep discovering more about the marks Delft potteries used. Would you like to learn more about these potteries?
Read more
Mark is stamped
Marks on antique Delftware are always hand-painted. Stamps were not used until the late 19th century.
Read more
Mark of a non-Delft pottery/factory
The typical Delftware also inspires producers outside of Delft, but genuine Delftware has only been produced in Delft.
Read more
Add new comment
Only logged in users can post comments Log in or register to post comments
Reacties 2
De set vazen is gedecoreerd met een traditioneel Hollands landschap met een molen. Op basis van de foto’s lijkt het decor te zijn aangebracht met een druktechniek (zgn. transfer, bestaande uit kleine puntjes) en niet met de hand te zijn geschilderd.
Het materiaal wijkt eveneens af van het Delftse aardewerk uit de zeventiende en achttiende eeuw. In die periode gebruikte men geelbakkende klei waarover een laag witte tinglazuur werd aangebracht. Deze set vazen lijkt echter van porselein of creamware te zijn vervaardigd.
Dergelijke kaststellen dateren uit de late negentiende of begin twintigste eeuw. Naast vele buitenlandse productiecentra werd dit type product in Nederland door de Maastrichtse fabrikanten Petrus Regout en de Société Céramique vervaardigd. Dit merk is ons echter onbekend. Mogelijk kunnen andere bezoeker hierop reageren. De vermelding ‘Delft’ op de onderzijde duidt niet op de productieplaats maar op het type decor dat is geïnspireerd door traditioneel Delfts aardewerk.
Voor achtergrondinformatie over Delftse kaststellen zie Delfts aardewerk. Geschiedenis van een nationaal product, Deel 1, Den Haag (Gemeentemuseum) 1999, cat. 35.
Verdict:
Analysis:
Add new comment
Only logged in users can post comments
Log in or register to post comments