Knobbelvaas

2

Knobbelvaas

Collectie
publiekscollectie
Unieke code
Privé collecties

Reacties 2

De knobbelvaas is zowel qua vorm als decor geïnspireerd door oosters porselein. De beschildering met een doorlopend landschap met Chinese figuren en het tulpmotief op de hals is kenmerkend voor Chinees Overgangsporselein (1619-1662).

Het merk met een flesje wijst op vervaardiging door De Porceleyne Fles te Delft. De jaarletter T dateert de vaas in 1898. De schildersignatuur (D?) is niet duidelijk herkenbaar op de vaas.

Het Gemeentemuseum Den Haag bezit een stel vazen met een vrijwel identieke voorstelling uit hetzelfde productiejaar. In dat geval is de beschildering van de hand van Jacobus Fröhlich die met een J signeerde. Deze vazen zijn opgenomen in de bestandcatalogus: M. van Aken-Fehmers e.a., Delfts aardewerk. Geschiedenis van een nationaal product, Deel I, Den Haag (Gemeentemuseum) 1999, cat. nr. 41.

Best bijzonder, goed te zien dat het opglazuurtechniek is, (schildering op ruwe tinoxide (SnO²) houdende glazuur), 'k begrijp niet dat mevr. Suzanne Lambooy dat niet meedeelt. De Porceleyne Fles heeft rond 1900 getracht zichzelf te imiteren. Het in de zeventiende en achttiende eeuw gemaakte aardewerk kwam namelijk opnieuw in ere, toen het als 'antiek' geliefd werd bij verzamelaars. De prijzen liepen op, omdat de vraag het aanbod overtrof. Er werden weer een aantal voorwerpen van oud model en decor in tinglazuurtechniek gemaakt. Al spoedig bleek echter, dat de verzamelaars daar niet aan wilden. Als zij aan de onderzijde zagen, dat zo'n vaasje niet antiek was, dan had het voor hen geen waarde. Bron: o.a. twee artikelen 'Met klei en grote vuren' en 'Herleving van het Delftse aardewerk', december 1958, Goudsche Courant. Groet jvdh.