Tegel met bloemdecoratie

2

Delftse(?) tegel met sticker op de achterkant.

Vraag

Is dit een oude (delftse) tegel?
En kan iemand mij meer vertellen over de merktekens en sticker op de achterkant? Ben erg nieuwsgierig naar de geschiedenis.

Afmetingen
13x13cm
Collectie
publiekscollectie

Reacties 2

Verdict:

  • Not Delftware

Analysis:

  • Not made in Delft The term Delftware is only used for earthenware actually produced in Delft. Read more
  • More recent production technique After 1850, factories in and outside Holland developed more efficient and cheaper production techniques. This goes beyond the scope of this website. Read more
  • Hand-painted An important characteristic of authentic Delftware is that it is hand-painted. Printing techniques do not occur on this earthenware. Read more
  • Unidentified mark Not all marks found on earthenware have been identified. It could be a ‘new’ Delft mark! But it could also be a mark that was not used in Delft. Read more
  • Mark of a non-Delft pottery/factory The typical Delftware also inspires producers outside of Delft, but genuine Delftware has only been produced in Delft. Read more

Helaas kan ik u niets vertellen over dit merk; het kan zelfs een buitenlandse fabriek zijn waar dit is gemaakt. Wel is vanaf de foto’s duidelijk dat het hier in ieder geval gaat om een 20e eeuwse tegel.

Is nieuw, uw tegel is gemaakt bij ’Westraven anno 1661’, de tegel zal na sept. 1983 zijn vervaardigd, gezien het aanwezig zijn van de sticker. U vraagt uitleg over de sticker, hierbij het een en ander. In sept. 1983 besloten acht leden uit de Sektie Aardewerk van de ’Algemene Vereniging van de Nederlandse Aardewerkindustrie’, kortweg AVA, zich teweer te stellen tegen de aktuele bedreiging van hun branche. Naast deze leden waren er onder hun leden producenten van hotelporselein, tegels, plavuizen, sanitair en vuurvaste materialen.

De fabrikanten schreven in sept. 1983 o.a.: ’De keramische industrie in Nederland heeft in de loop van vele eeuwen een reputatie opgebouwd die over de hele wereld een grote bekendheid geniet. Deze rijke traditie en kennis zijn waard om optimaal behouden te blijven. Deze in honderden jaren opgebouwde rijke traditie aan vakmanschap en kennis binnen de Nederlandse Aardewerkindustrie wordt steeds meer geweld aangedaan door de import en fabricage van goedkope en daarop gelijkende produkten van meestal minderwaardige kwaliteit, met soms zelfs een plagiaat karakter. En de consument wordt zand in de ogen gestrooid met de suggestie, dat hij een authentiek Nederlands produkt koopt. Deze goede vertrouwende koper krijgt dus ’geen waar meer voor zijn geld’! Daartoe is een aktief beleid en bestrijding van de toenemende minderwaardige import en fabricage geboden’.    

De acht leden die zich teweer stelden waren: Plateelbakkerij en Pijpenfabriek Zenith te Gouda; Faience- en Tegelfabriek Westraven anno 1661 te Utrecht; Tichelaars Koninklijke Makkumer Aardewerk- en Tegelfabriek te Makkum; Kunstaardewerkfabriek Velsen te Sassenheim; Plateelbakkerij Flora te Hardenberg; Plateelbakkerij Schoonhoven te Schoonhoven; Delfosia Aardewerk te Voorschoten; Potterie De Driehoek te Huizen. Op hun produkten werd een zegel aangebracht dat de Nederlandse origine garandeerde. Het zegel werd uitgevoerd in rood, wit en blauw en toonde overduidelijk de Nederlandse oorsprong van de produkten waarop het werd aangebracht. Het merkbeeld werd gedeponeerd en werd eigendom van de AVA, het gebruik ervan werd uitsluitend voorbehouden aan leden van de vereniging.

Het heeft niet mogen baten, een aantal van genoemde bedrijven bestaan niet meer, enkelen hebben het roer omgegooid, o.a. Schoonhoven en Tichelaar. Uw tegel is, zoals de redacteur al opmerkte, handgeschilderd, ’k vermoed opglazuurschildering op tinhoudende glazuur, de zogenaamde oude techniek. Vergane glorie, groet jvdh.''''