De twee kannetjes zitten in een houder. Op elk kannetje een letter O (olie) en de ander A (azijn)
Dopjes aan bovenkant sluiten niet heel goed.
Afbeeldingen van muzikanten en werk op boerenland
Vraag
Ik stuurde de vraag twee dagen eerder in en ontving van 'Patrick' het verzoek om meer foto's. Ik stuurde ze eerder al toe maar ze kwamen blijkbaar niet over. Dus opnieuw.
Afmetingen
20 cm hoog
Collectie
publiekscollectie
Reacties 12
Beste Jean,
Bedankt voor het uploaden van de foto's. Mijn eerste indruk is dat het helaas om een imitatie setje kannetjes gaat. Een aantal dingen die opvallen zijn de diepe kleuren blauw, de kleur van het glazuur en de craquele in de houder; iets wat je niet ziet op origineel tinglazuur.
Zie onderstaande foto van een origineel setje ter vergelijking, de grote verschillen vallen eigenlijk gelijk op:
(bron van deze foto: https://www.selkirkauctions.com/auction-lot/delft-de-porceleyne-claeuw-…)
Met vriendelijke groet,
Patrick
Dag Patrick; Helaas, ja. Het stel is kort voor 1940 in bezit gekomen van mijn moeder. Een geschenk. Ik mis de kennis om uw taxatie te beoordelen. 'De beschildering van mijn stel wijkt af en zou je 'gemakzuchtiger' kunnen noemen. Vooral de houder is veel simpeler beschilderd. Het glazuur laat een aantal open putjes zien en is niet van topkwaliteit. Wonderlijk dat een foto van een 'origineel' beschikbaar is. Ik vind dit aspect van historische imitatie fascinerend en vroeg me af of daarover ooit iets gepubliceerd is. Zou daar graag kennis van nemen. Materiaal voor een boeiende tentoonstelling. Dank voor uw bijdrage. J E A N P I R E T
Beste Jean,
De meeste kopieën komen uit het begin van de 20e eeuw en vinden vaak hun oorsprong in (Noord) Frankrijk. Hierbij twee korte artikelen over dit onderwerp die de moeite waard zijn om te lezen:
https://delftsaardewerk.nl/en/discover/has-delftware-been-copied
https://www.aronson.com/nineteenth-century-delft-by-samson/
Maar ik ben het eens met uw bevindingen, origineel tinglazuur is ook meer glanzend terwijl die van u vrij dof is. Vaak zie je het al meteen aan de manier hoe het merk aan de onderkant gezet is, daarom zien we ook graag een foto van de onderkant.
Met vriendelijke groet,
Patrick
Ook het setje van Selkirk is helaas een duidelijke vervalsing.
In reply to Ook het setje van Selkirk is… by Jeroen Hartgers270
Mijn excuses, dan zit ik er naast. Bedankt voor de toelichting.
In reply to Ook het setje van Selkirk is… by Jeroen Hartgers270
Jeroen: Ook voor deze reactie mijn dank. Ik zou het wel waarderen om te horen waarom ook dit -amerikaanse- stelletje een vervalsing is.
Groet, J E A N P I R E T
Hallo Jean e.a.,
Eigenlijk moet het verhaal beginnen bij het bekijken van veel cruet sets die wel echt zijn. Op https://delftsaardewerk.nl en bij de website van het Rijksmuseum als ook boeken van het Gemeentemuseum kun je al veel voorbeelden vinden waarvan je zeker kunt zijn dat het echt is. Daar zie je bij een vergelijk al snel dat de vormgeving van de oren meestal anders is als in de vervalsingen als ook de kleur en het kleurgebruik.
Ik spreek hierna vooral over de cruet set uit de veiling.
Cruet sets “standaards/houders” bij mijn weten altijd pootjes en meestal in bolvorm. Soms drie, soms vier en als er nog een mosterd of suikerstrooier bij is, meer. Ook heb ik nooit eerder een houder gezien waarvan de onderkant niet geglazuurd was. Wat overigens niet wil zeggen dat het niet zou kunnen, maar de kans is heel klein.
Ook de oren zijn bij het veilinghuis heel vreemd gevormd en helemaal niet harmonisch.
De beschildering is echt niet mooi en amateuristisch gedaan. De engeltjes heb ik nooit eerder op een cruet set gezien. De doppen bovenop zijn heel bruut en bol en helemaal niet verfijnd.
De scherf onderaan is ook niet goed van kleur. Veel te grijs ipv geel.
De handtekening alleen al is voldoende om te zien dat het vals is. Verkeerde kleur en veel te krampachtig gezet. Wel 10 bewegingen van de kwast ipv 4. Een echte klauw handtekening is “vet”, snel en soepel.
Dus mijn beste raad blijft: ga naar musea (virtueel en echt), lees boeken, kijk op internet bij antiquairs zoals Aronson, Stodel en Van Nie (en vele anderen) en kijk en vergelijk veel. Maar kijk ENKEL bij hen en niet op veilingsites.
Hierbij ook een foto van 2 van mijn cruet sets van Jan Theunis Dextra.
Dank voor deze veel uitgebreidere toelichting. Ik erfde het stuk. Ben geen verzamelaar en kan goed leven met deze 'teleurstelling'. Ben vooral overtuigd door de argumenten en door de vergelijking van de afbeeldingen. Met vr groet J E A N P I R E T
Daar ben ik blij om! 😃 Wie weet krijgt dit leuke ‘virus’ u ook te pakken…
In reply to Daar ben ik blij om! 😃 Wie… by Jeroen Hartgers270
Nogmaals bedankt voor de uitgebreide toelichting. Ik zal in de toekomst niet meer verwijzen naar veilingsites. Wel een hoop bijgeleerd over cruet sets, heel interessant.
@ Jean, kijk wel uit, het “virus” is uiterst besmettelijk ;)
Ik zie op uw foto op de achtergrond een tweetal mooie vazen met een chinoiserie voorstelling, waar zijn die gemaakt en kunt u daar iets meer over vertellen?
In reply to Nogmaals bedankt voor de… by PatrickW437
Achteraan staan twee simpele 17de eeuwse (?) altaar vaasjes die mooi presenteren, maar toch een zwaar leven achter de rug hebben 😊
Verdict:
Analysis:
Add new comment
Only logged in users can post comments
Log in or register to post comments