Gedeelde publieksvoorwerpen
Laatste reacties
Met betrekking tot het overhellen: heel veel vazen, theepotten, beeldjes van paarden en dergelijke hellen een beetje over. Het gebeurt tijdens het drogen van de klei of tijdens de eerste bak gang van het biscuit. Als het niet te erg is zullen ze het reden genoeg gevonden hebben om het niet weg te gooien en toch te verkopen. Ik denk dat er zelf een soort B-kwaliteit bestond van artikelen die goedkoper verkocht werden dan de A-kwaliteit, maar ik kan helaas geen bron meer geven voor deze bewering.
Tijdens mijn jeugd in Nederland kocht ik bij Droste soms zakjes met misvormde chocolade en bij de bakker zakken met mislukte stroopwafels. Voor een derde van de prijs. Smaakte hetzelfde!
Zoals heer Maes zegt: helemaal echt. Er is geen enkele reden tot twijfel. Merk, glans, kleur, schildering, vorm en klei allemaal goed.
De knobbelvaas is vals vanwege de volgende redenen:
- schildering is zeer grof en lijkt qua dessin op geen enkele vaas uit de achttiende eeuw
- de kleur blauw klopt niet
- er zijn craquelures, dat komt bijna niet voor bij echt Delfts. Wel bij sommige bodemvondsten (maar niet deze) en items waar heet water in gekomen is.
- de glazuur glanst niet maar is mat.
- de scherf is veel te dik en de vaas is vermoedelijk ook veel te zwaar
Ik zou willen voorstellen ook musea te bezoeken in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Arnhem, Leeuwarden of Delft. Daar zijn wel veel echte voorbeelden te vinden.
De Knobbelvaas is zeer overtuigend namaak van het einde van de 19de eeuw of begin van de 20ste eeuw. Merktekens op falsificaten dragen verder niet veel bij, behalve wanneer er een merk op staat van bijvoorbeeld de Samson fabriek in Frankrijk. De cornetvaas is wel Delfts en vermoedelijk van het einde van de 18de eeuw.
De typische kleur van de gebruineerde rand wijst duidelijk naar De Grieksche A onder Jacob Van Der Kool of Jan Theunis Dextra. Op de foto zie ik misschien een hoofdletter D ?
Als ik strikt moest kijken naar de afbeelding, dan zou ik zeggen tussen 1730 en 1750.
It was produced in France or Germany at the end of the 19th or in the beginning of the 20th century as a copy from examples in Delft by Lambertus Van Eenhoorn at De Metaale Pot factory.
You are welcome. The signature alone is a big giveaway. As you can tell, it has been set slow and not following a proper line. And what happened with the last H? A real delftware painter would paint a mark quickly and consistent.
It is an arched flower vase, originally made at the end of the 17th century. In Boston MFA there is an example made by Adriaen Kocx from De Grieksche A, made between 1687-1701.
Your example was made in France in the 19th century and was made by the Samson factory.
There are collectors today that specifically collect items from the Samson factory.