Last comments

De Porceleyne Fles Eucharistisch Congres Commemoratief Bord (1924)
De Porceleyne Fles Eucharistisch Congres Commemoratief Bord (1924)
Afwijkend ontwerp bordje Porceleyne fles uit de serie 1e wereldoorlog

Ik kom hier graag nog eens op terug.

 Dit bord is onderdeel van een zeldzame en belangrijke serie van gedenkborden die De Porceleyne Fles produceerde tijdens en direct na de Eerste Wereldoorlog (1914-1920). Deze serie werd ontworpen door Leon Senf, een van de meest vooraanstaande ontwerpers van de fabriek. De borden tonen verschillende symbolische taferelen die de oorlog en de Nederlandse neutraliteit verbeelden. Van het bord met de tekst 'Houdt Moedig Zee' zijn slechts 3000 exemplaren gemaakt.

De Porceleyne Fles gebruikte een vast merkteken met de jaartcode en de initialen van de schilder. De toevoeging van een doodshoofd is zeer afwijkend. Dit kan erop wijzen dat de schilder hiermee een persoonlijk statement maakte over de oorlog. Volgens bronnen zijn er enkele van dergelijke exemplaren bekend, maar de meeste zijn vernietigd omdat ze niet geschikt werden geacht voor verkoop. Dit maakt uw bordje extra zeldzaam en waardevol.

zeer mooi en vrij uniek.

mvg Franky

Theepot

Deze is gemaakt bij Velsen te Sassenheim in de periode 1942-2002 . Helaas is er weinig bekend over de schilders in deze periode daar er niet echt een register werd bijgehouden zoals bij de porceleyne fles. 

Het is mogelijk dat C.B. staat voor Cornelis Breetvelt, een plateelschilder die actief was in de Nederlandse keramiekindustrie. (broer van de bekende plateelschilder Henri Breetvelt).

Een tweede mogelijkheid is Cornelis van der Burgh: Hij was een schilder die bekend stond om zijn bloemdecoraties op plateel en werkte voor verschillende fabrieken onder andere de  fabriek Rozenburg.

De Keramiekfabriek Velsen in Sassenheim huurde veel schilders in, waaronder ook schilders die ervaring hadden bij andere fabrieken. De schilders werden vaak ingehuurd voor specifieke taken, zoals het decoreren van bloemen, vogels of landschappen. Het is bekend dat de fabriek in de jaren vijftig schilders uit Gouda in dienst nam om "echt" Delfts blauw te schilderen.

uw object dateert hoogstwaarschijnlijk uit de periode na 1950 ( komt niet op een paar jaar aan).

Mvg Franky

De Porceleyne Fles Eucharistisch Congres Commemoratief Bord (1924)

Dag Jan, 

bedankt voor deze volledige uitleg. Fijn om weten! Zo zie je maar dat er aan elk object toch steeds een geschiedenis vasthangt.

Groet Franky

Schotel met decor met Pauw

Delfts, duidelijk gebakken in grootvuur.

De notitie op de achterkant van het bord vermeldt "Lambertus Van Eenhoorn - De Metaale Pot". Lambertus van Eenhoorn was de eigenaar van de Delftse aardewerkfabriek "De Metaale Pot" van 1691 tot 1724. Echter merkte Lambertus zijn stukken steeds met LVE dus om het met zekerheid te zeggen ligt wat moeilijk. Ik vermoed eerste eerste kwart  18de eeuw. zie ook ;

https://delftsaardewerk.nl/merk/lve

De acht vlakken op de rand van het bord zijn een kenmerkend decoratief element dat rechtstreeks is geïnspireerd op het Chinese kraakporselein uit de Ming-dynastie. Deze stijl werd in de 17e en 18e eeuw door de Delftse plateelbakkers overgenomen en stond bekend als chinoiserie.

Waarom telkens acht vlakken? 

In de Chinese cultuur is het getal acht een belangrijk en gunstig getal. Het wordt geassocieerd met:

Geluk en voorspoed: Het Chinese woord voor acht (baˉ) klinkt vergelijkbaar met het woord voor voorspoed (faˉ).

Volledigheid: Acht vlakken vertegenwoordigen een gevoel van harmonie en evenwicht.

De Acht Onsterfelijken: In de Chinese mythologie zijn de Acht Onsterfelijken (Baxian) een groep van goden die geluk en onsterfelijkheid brengen. Het getal acht is dus diep verweven met de Chinese spiritualiteit en cultuur.

De vlakken, vaak panelen of "compartimenten" genoemd, dienden een esthetisch doel. Ze creëerden een duidelijke structuur voor de beschildering, waarbij het centrale motief (hier de pauw) werd omringd door kleinere, vaak herhalende motieven. Elk vlak op de rand werd vaak gevuld met een ander Chinees-geïnspireerd element, zoals:

Bloemen en planten (bijvoorbeeld chrysanten of pioenen)

Bladeren en takjes

Geometrische patronen

Symbolische objecten

Ik vermoed dat hier experts zijn die er iets meer over kunnen vertellen. Onder nog een voorbeeld van vergelijkbaar bord uit begin 18de eeuw , ongemerkt.

mvg Franky

dd

h

de onsterfelijken

Bordje Maria Stuart II

Hier nog een bordje vergelijkbaar met wat dhr. van Drecht postte. ook hier borstbeeld van Willem III.  Soms werden twee borden vervaardigd. eentje waar W III naar rechts kijkt en eentje waar K Maria naar links kijkt. In de andere gevallen werden ze samen geschilderd.

mvg Franky

 

mmm

Bordje visserman naar chinees motief?

Dit bord is hoogstwaarschijnlijk Delfts rood .

Terwijl Delfts blauw de bekendste variant is, experimenteerden de plateelbakkers in Delft in de laat 17e en vroeg 18e eeuw ook met andere kleuren. Ze deden dit om de concurrentie aan te gaan met het Japanse porselein, vooral het zogenoemde Imari-porselein, dat bekendstond om zijn rijke, meerkleurige decoraties in rood, blauw en goud.

Dit bord met zijn roodbruine beschildering is een direct resultaat van die trend. Het past binnen de grotere stroming van de chinoiserie, de Europese imitatie van oosterse kunst, maar dan met een afwijkend kleurenpalet.

De figuur in het midden van het bord is een karikatuur van een Aziatische persoon, waarschijnlijk een Chinese of Japanse man met een traditionele hoed, wandelstok en mand. Deze afbeeldingen zijn typisch voor de chinoiserie uit die tijd en laten zien dat de Delftse kunstenaars de oosterse figuren op hun eigen manier interpreteerden.

Ook hier zou het fijn zij de achterkant te zien. Gebakken op steunpuntjes? Of op proenen (pennen)? vermoedelijk proenen.

Weinig randbeschadiging en redelijk wat craquelé wat zelden tot omzeggen niet voorkomt op tinglazuur. Ook op uw andere borden is dit minder prominent tot niet aanwezig. Majolica? Benieuwd wat de experts hierover zeggen.

mvg Franky

bordje met landschap en bootje

Mijn inziens Delft .

Het is waarschijnlijk gemaakt in de laat 17e of vroeg 18e eeuw, in de hoogtijdagen van de Nederlandse Oost-Indische Compagnie (VOC).

De tekening op het bord is in de stijl van chinoiserie. Dit is een Europese imitatie van Chinese kunst. Je ziet dat de kunstenaar probeerde om een Aziatisch landschap te schilderen. Je ziet een huis op een heuvel, misschien een bootje en wat planten. De lucht is vrij leeg, met één vogel of teken in het midden.

Het zou fijn zijn mochten er ook foto's van de achterkant zijn. Dit vertelt mogelijks meer.

mvg Franky

Cannon Model/Miniature

Probably Italian or Spanish. This was made as a decorative item / souvenir. If not signed, it is difficult to trace. Quite new, in any case from the 20th century. . I couldn't find any examples of such cannons made in the Netherlands, but maybe someone here knows more about it. Below is an example of one from Italy.

kind regards Franky

tr