Gedeelde publieksvoorwerpen
Laatste reacties
Prachtig !
In 1688 vond de Glorious Revolution plaats: Willem III van Oranje (stadhouder van de Republiek) en zijn vrouw Maria Stuart werden uitgenodigd om de Engelse troon over te nemen.
In 1689 werden zij gezamenlijk gekroond als koning en koningin van Engeland, Schotland en Ierland.
In de Nederlanden werden allerlei herdenkings- en propagandaproducten gemaakt: prenten, medailles, en aardewerk zoals dit bord.
Er zijn bordjes zowel in polychroom als blauw bekend. Hieronder enkele voorbeelden.
mvg Franky
Antiquepottery (ca. 1695, Londen) – Een Delfts plateelblad met portretten van Willem en Maria in blauw en oranje tinten, waarschijnlijk geproduceerd in de pottenbakkerij-regio Vauxhall, Londen.
Museum of Fine Arts Houston (ca. 1689–1694, Londen)
delftware, waarschijnlijk eind 17e eeuw.
De tweede en derde foto tonen potterie oud delft uit Nijmegen. Op de derde foto is duidelijk dat ht geschilderd is door Theodorus Johannes Oor die er van 1946 tot 1962 werkte. Te dateren in die periode dus. Signeerd emet TH/O en soms Th . Oor. Onder een stuk gedateerd mei 1949 waar de "U" van oud ontbreekt.
De vierde foto toont een stuk van de Porceleyne fles uit 1951 geschilderd door W.Gestel er werkzaam vanaf 1947 (en ten minste tot ca. 1950) .
Het nummer is een volgnummer voor intern gebruik.
mvg Franky
CONCORDIA RES PARVAE CRESCUNT (through unity small things become great) .is the correct description. Indeed, there are spelling mistakes on your plate. For example, the E is missing in Parvae an res and Parvae are two words, not one.
In my humble opinion this is indeed a copy, so not from the golden age unfortunatly.
Many reproductions were made in the 20th century (especially around 1928 → 200 years of the VOC) for collectors. 20th-century 'Harlinger/Makkumer style' faience, not an official VOC tableware. Why: hand-painted manganese/iron red contours, playful heraldry (mythical creatures/'monkeys'), the VOC motto around the rim, and a completely smooth, white glazed back without turning rings or porcelain-like 'ping'. This fits with revival work from Northern Netherlands (Friesland) – including Tichelaar Makkum and workshops that copied 18th-century Harlinger plates. Such pieces are often unnumbered and sometimes unsigned on the back.
A significant event probably took place in 1728 as a special coin was also minted. Maybe the commissioning of the ships Coxhoorn and Buuren?
some history ;
In the autumn of 1728, the ships 'Coxhorn' and 'Buuren', both newly built, were prepared "for the purpose of picking up tea and other merchandise". The Coxhorn was the first ship to sail directly from Patria to China to load tea. On December 5, 1728, the 'Coxhorn' set sail. The voyage of the ship went smoothly, and in 1729 it arrived in Canton. Trade there and the return journey were successful, and the cargo generated a good profit.The Coxhoorn was laid up in Amsterdam on November 28, 1741.
The Buuren was in use by the VOC from 1728 to 09/12/1729 (wrecked, Noorderhaaks)
under example of similar copies.
I'm sure experts will be able to tell more about this plate.
mvg Franky
We zien het bekende “Oud Delft” Nijmegen-merk met de pottenbakkersschijf in blauw.
Boven het merk: 523R → dat is een vorm- of modelnummer. Deze bordjes werden veelal in verschillende formaten gemaakt. tot een grootte van 40 cm of meer.
Links: 4-44 → dit is bijzonder belangrijk, want dit is een jaaraanduiding: april 1944.
Rechts: HD → dit is meestal de schildersletter (de decorateur die het stuk beschilderd heeft). doch helaas bestaat er gen lijst en zijn slechts enkele schilders bekend.
Onder: MA → nog een schildersinitiaal of ateliercode. Dit kan ook een volgcode zijn of initialen van de afnemer/besteller. Soms werkte twee schilders aan één bord. Met name iemand schilderde telkens de rand en iemand anders het binnenvlak.
Vanaf 1968 stapte Oud Delft over op een geprint merk, en verdwijnen/variëren die handgeschilderde jaarletters.
mvg Franky
Dit is gemaakt bij plateelfabriek Zenith uit Gouda.
Je vaasje is een Zenith Gouda Delftsblauw souvenirvaasje, waarschijnlijk geproduceerd tussen 1940 en 1960, handbeschilderd.
Het motief (blauw bloemendecor op crèmekleurige ondergrond) is typerend voor de periode 1935 – 1960, toen Zenith veel Delftsblauw souvenirs en kleine vaasjes produceerde.
FG zijn de initialen van de plateelschilder. Bij Zenith signeerden alle schilders hun werk met letters. Helaas bestaat er geen compleet openbaar overzicht zoals bij sommige andere fabrieken (bijvoorbeeld Plateelbakkerij Zuid-Holland).
Het nummer 49 is geen jaartal, maar een decor- of modelnummer. Dit soort kleine vaasjes met bloemendecor waren populaire souvenirartikelen in de jaren 1940–1950.
mvg Franky
Je hebt zeer waarschijnlijk twee 18e-eeuws Delfts blauw faience borden met chinoiserie-decor.
De figuren en boom zijn typisch voor Delftse faience rond ca. 1750–1780. (tinglazuur)
Vooral het sobere lijnwerk en de Japanse/Chinese kleding wijzen hierop. Jammer van de beschadigingen maar wel een mooi paar.
mvg Franky
Als antwoord op Dank je wel Franky. Kan jij… door MarjanVD
Het merk is gedrukt. Het nummer komt niet voor in de catalogus van de handgeschilderde stukken. N° 220 en N° 223 w"l. Dit betekent dat uw bord waarschijnlijk niet handgeschilderd is.
Oud Delft werkte ook met transfertechniek, vooral na 1960.
Vroege stukken (1920–1960) zijn vrijwel altijd handbeschilderd.
Latere producties (na 1968, toen ook de fabriek naar Waddinxveen verhuisde) bestaan grotendeels uit transferdecor.
Indien handgeschilderd zijn schildersinitialen en dergelijke zichtbaar en vooral duidelijke penseelstreken. Hieronder een handgeschilderd bord uit de eerste helft vorige eeuw. Let op het merk en de penseelstreken.
mvg Franky
Dit gemaakt bij potterie oud delft uit Waddinxveen .
De fabriek werd rond 1920 opgericht in Nijmegen.
Merking: Vanaf 1935 werd een eigen merkteken gebruikt: een pottenbakkersdraaischijf met de letters O U D erboven en Delft eronder. eerst handgeschilderd en vanaf 1968 gestempeld.
In 1996 verhuisde de fabriek naar Waddinxveen en werd onderdeel van “’t Delftsche Huys”.
mvg Franky
Dit is Duits. Huttensteinach in de regio Thüringen.
Porseleinfabriek Gebroeders Schönau, Swaine & Co.
De fabriek was actief van rond 1880 – ca. 1920 (sommige bronnen geven oprichting circa 1884). Dit flesje dateert vermoedelijk rond de eeuwwisseling.
Huttensteinach is een klein dorp bij Sonneberg, in Thüringen.
Deze regio stond in de 19e en begin 20e eeuw bekend als een centrum voor porselein, aardewerk, en poppenhoofden.
tranenflesjes werden ook in Nederland gemaakt, o.a. door de porceleyne fles zoals hieronder.
mvg Franky
Eens met dhr. Maes. Een bevriend antiquair bevestigde de (waarschijnlijk) Duitse herkomst, hoewel hij het kannetje iets later dateert, omtrent midden tot laatste kwart 18de eeuw. (komt niet op enkele jaren aan :-)
In Duitsland waren dit soort kruiken/stellen heel gebruikelijk. Ze worden vaak “Deckelkrug” of “Weinkanne” genoemd. De zilveren monturen komen vaak uit steden als Nürnberg of Hanau.
Ook in Nederland en België werden dit soort kannen gemaakt, vooral met zilveren deksels uit Schoonhoven of Antwerpen. Daar er geen merken te zien zijn dus moeilijk exact te bepalen.
Hieronder een vergelijkbare kan met tinnen deksel in Brussel gemaakt. opvallend is hier dat de kan geen schenktuit heeft wat mogelijks betekent dat hij iets ouder is.
mvg