Gedeelde publieksvoorwerpen
Laatste reacties
Dit is geen Delfts aardewerk ui één van de Delftse fabrieken. In heel West- Europa werden stukken nagemaakt wat niet wegneemt dat ze mooi zijn én handgeschilderd. Het merk komt me niet bekend voor. Een kleiner atelier. Links en rechts staan mogelijk initialen, wat suggereert dat het geen fabrieksmerk maar een schildersmerk kan zijn. mogelijk weet iemand hier wat meer over. Ik zoek alvast wat verder !
Laat ik nu net toevallig twee identieke borden tegenkomen op internet. Helaas geen foto van de achterzijde. 😉. Waarschijnlijk de uwe ?
Duidelijk nieuwe techniek met vrij veel craquelé. Rond de eeuwwisseling zal kloppen denk ik.
mvg Franky
Dit is een authentiek klokje van de Porceleyne fles uit 1972 , handgeschilderd doch de schilder kon ik niet onmiddellijk vinden. Ik kom er nog op terug. Het nummer is een nummer voor intern gebruik.
In de periode dat klokken nog erg duur waren, zat op de plek van het huidige uurwerk een ronde opening waar een zakhorloge in geplaatst kon worden. Later werd zoals hier een klok ingebouwd. Deze is reeds met batterij dus ook uit de jaren '70. De eerdere waren mechanisch.
Batterij-aangedreven wand- en tafelklokken verschenen vanaf de jaren '60 op de consumentenmarkt.
In de jaren '70 en '80 werden kwartsuurwerken dominant, omdat ze goedkoper en nauwkeuriger waren dan mechanische klokken.
Deze klokjes worden op vandaag nog steeds gemaakt, zij het met een volledig aardewerken wijzerplaat. Ze bestaan ook met een tweede opening onderaan en met een slinger.
mvg Franky
Dit is van de Porceleyne Fles uit Delft , Periode van Joost Thooft en Abel Labouchère.1913 ?
geschilderd door Bergen v.d. Grijp A. die er schilderde van 1889 tot 1918.
Onderaan rechts verdoken achter de kader staat waarschijnlijk naar wie dit landschap werd geschilderd. Veel Nederlandse schilders maakten dergelijke werken die dan op delfts aardewerk werden nageschilderd.
Zoals u diende aan te vinken worden waarden hier helaas niet besproken.
mvg Franky
Als antwoord op Als ik zo het merk bekijk… door Jan van den Heuvel1599
inderdaad als je - ondanks de onduidelijke foto's - wat in close up bekijkt lijkt het handgeschilderd. Het zou tof zijn een scherpere foto van het decor op de kan zelf te kunnen bekijken. Deels of helemaal handgeschilderd? Weliswaar een zeer mooi kannetje. Bij deze een oproep aan mevr. Hensen om foto's in hoge resolutie te plaatsen.
mvg Franky
Als antwoord op Nu weten we nog niet of het… door Jan van den Heuvel1599
Dag Jan,
Ik vermoed plaktechniek doch de foto is iets te onduidelijk om penseelstreken te zien doch het is Zwiebelmuster (uienmotief).
Het decor oogt regelmatig en symmetrisch, wat erop kan wijzen dat het gedrukt (transfertechniek) is in plaats van met de hand geschilderd.
De afwerking is zeer strak, wat eveneens vaak wijst op machinale productie. Ik heb een gelijkende kan uit dezelfde periode en deze is duidelijk transfertechniek.
This is not authentic Delft but made by De Delftse Pauw. De Delftse Pauw was a pottery factory located in the Dutch province of South Holland, in Rijswijk on the Delftweg along the Delftsche Vliet from 1954 to 2021. This is north of the center of Delft near the municipal border with Rijswijk. It was one of the few pottery factories that continued the tradition of completely hand-painted Delft pottery. Founded in 1954 by Theo van Tienen.
In the photo second from the right Theo Van Tienen ( with glasses), standing in the middle Jacques Bitter.
This chandelier dates from the last quarter of the 20th century.
Kind regards, Franky
Als antwoord op Dit is Delfts aardewerk ca… door R.L.A. Maes774
bedankt voor de feedback.
groet Franky
Dit heeft niets van doen met Delfts aardewerk. Zoals u diende aan te geven bij het posten worden waarden hier niet besproken.
Mvg Franky
Is naar een schilderij van Rembrandt. Begin 20 ste eeuw. Plateelbakkerij ( PB in driehoek) zie ook:
https://delftsaardewerk.nl/merk/nv-plateelbakkerij-delft-pbd
mvg Franky