Laatste reacties

Plate

unfortunatly a 20th century copy with false mark. France ? 

Kind regards Franky

Plate

In my humble opinion, the painter's mark of Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. D. van Angeren) that you show is not correct, but rather belongs to another painter from De Porceleyne Fles. Antoon Derkzen van Angeren did work at De Porceleyne Fles from 1891 to 1901. (He does not appear on the list, freelancer?) In my opinion, these are the initials of A.D. Tünnermann, who also worked for De Porceleyne Fles during that period (exact period unknown). He also does not appear on the list, so probably also a freelancer. He signed with an interlaced ADT.The personal painter's mark of Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. Derkzen van Angeren) at De Porceleyne Fles consisted of his initials:A.Ph.Home painting was fairly common in that period. The pieces were then brought/delivered along with the necessary amount of cobalt. The painters on the Royal Delft list were in permanent employment.

Just another little fact:

Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. Derkzen – van Angeren) worked, as indicated, at De Porceleyne Fles from 1891 to 1901.

After finishing school, he joined the factory and was trained there as a designer/decorator of Delftware. He was taught by L.J. Senf.

Kind regards, Franky

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naar mijn bescheiden mening is het niet het schildersmerk van Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. D. van Angeren) dat u toont, maar van een andere schilder van De Porceleyne Fles. 
Antoon Derkzen van Angeren werkte wel bij De Porceleyne Fles van 1891 tot 1901. ( komt niet op de lijst voor, freelancer?) Dit zijn mijns inziens de initialen van A.D. Tünnermann die ook voor de porceleyne fles werkte in die periode ( exacte periode niet gekend). Hij komt ook niet voor op de lijst dus waarschijnlijk ook freelancer. Hij signeerde met een ineengestrengelde ADT. 
 
Het persoonlijke schildersmerk van Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. Derkzen van Angeren) bij De Porceleyne Fles bestond uit zijn initialen:
A.Ph.

Thuisschilderen kwan in die periode vrij regelmatig voor. De stukken werden dan gebracht/afgehaald samen met de benodigde hoeveelheid kobalt. De schilders op de lijst van Royal Delft waren in vaste loondienst.

Even nog een weetje:

Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. Derkzen – van Angeren) werkte zoals aangegeven  bij De Porceleyne Fles van 1891 tot 1901.

Na zijn schooltijd kwam hij bij de fabriek terecht en werd daar opgeleid tot tekenaar/decorateur van Delfts aardewerk. Hij kreeg les van L.J. Senf. 

mvg Franky

Wandbord

Deze is gemaakt bij potterie Oud Delft uit Nijmegen. Dit bord staat in de catalogus van 1935 onder het nummer 433Z zoals op uw bord staat. Echter 33 cm en niet 34 cm. Het bord werd in 1 formaten aangeboden gaande van 14 cm (414Z) tot 50 cm 450Z. Het cijfer na de vier slaat dus op het formaat. Het is handgeschilderd en te dateren tussen 1935 en 1963 ongeveer. Er werd geen lijst bijgehouden van de schilders. Slechts enkelen zijn bekend doch deze op uw bord helaas niet. Waarschijnlijk is uw bord geschilderd door twee schilders, n.l. iemand die de rand schilderde en de andere het middenvlak wat trouwens niet ongebruikelijk was. Er waren ook thuisschilders en schilders die ook voor andere fabrieken schilderden zoals Plazuid, Jumbo enz... CC kan mogelijks staan voor Cornelia Cabout ( geboren 1904) die voor Plazuid schilderde tot 1928 en mogelijks daarna voor oud delft. DR mij helaas niet bekend.

mvg Franky

Kaarsenstandaard

Dit is gemaakt in België door Boch ( La Louvière) in de periode van de " Chambre des Peintres". Het merk is samengesteld uit de letters N , F en K ineengestrengeld. ( Boch Frères Keramis )

 De "Chambre des peintres" (De Kamer van de Schilders) was een specifieke schildersafdeling of atelier binnen de fabriek Boch Frères Keramis in België.

In dit atelier werden stukken volledig met de hand beschilderd (hand-painted) door gespecialiseerde schilders. Helaas is de lijst van schilders héél beperkt dus de Letter D verwijst naar de schilder doch onbekend.

 Deze periode of de productie uit dit atelier wordt gedateerd in het laatste kwart van de 19e eeuw, ruwweg van 1870 tot 1900. De decors waren vaak geïnspireerd op oriëntaalse of historische keramiek, zoals Rouen, Iznik en Delft (blauw en Polychroom).

Of het de moeite is om te laten herstellen is geheel aan u te bepalen welke eventuele emotionele waarde u eraan hecht? Waarden waarden hier helaas niet besproken.

mvg Franky

Delfstblauw pulletje
Aardewerk vaasje
Aardewerk vaasje

Als antwoord op door henk

De naam Delft is nooit gedeponeerd geweest indertijd en gebruikten vele fabrieken de naam. Meestal Delfts ( met S ) , Delftsch, n/Dec enz... om aan te duiden dat het " Delfts decor" is. Het authentieke Delft van voor 1850 bevatte veelal enkel de initialen of merk van de maker  zonder het woord Delft of Delfts. Overal in Nederland werd aardewerk met Delfts Decor gemaakt maar enkel objecten gemaakt in een van de 32 Delftse fabrieken worden als authentiek beschouwd. Zie ook :   https://delftsaardewerk.nl/ontdekken/merkenindex

Mvg Franky

Delfstblauw pulletje

Dit is gemaakt bij Plateelbakkerij Zuid-Holland ( Plazuid) in de periode 1895 -1915. Geschilderd door Hendrik Adrianus Houdijk die er werkte van 1898 tot 1905 en opnieuw van 1912 tot na 1915 ( onduidelijk).

Waarschijnlijk zal dit uit begin 20ste eeuw zijn , namelijk in zijn tweede periode.

de schrijfwijze van Delfts ( Delftsch ) was gebruikelijk in de 19de eeuw en begin 20 ste eeuw.

Mvg Franky

Aardewerk vaasje

Dit is gemaakt door Plateelbakkerij Zuid-Holland, ook Plazuid enaamd. Het kenmerk is het lazaruspoortje. Helaas dus geen authentiek Delft maar uit Gouda. Waarschijnlijk jaren 1950-1960.

mvg Franky

Bordje