De achtkantige, op acht pootjes geplaatste mand is met een schuinoplopende ajourwand gemodelleerd en heeft op elk van de acht wanddelen alternerend een getwist en een voluutvormig hengsel. De acht opengewerkte, identieke wanddecoraties vormen tezamen een doorlopende blad- en bloemenslinger. Op het middenvlak is aan de rechterzijde een huis met een voorportaal weergegeven, waar een knielende persoon begroet wordt door een staande persoon. Aan de linkerzijde is een tafereel uitgebeeld van drie personen die vanuit het voorportaal worden bekeken door een vierde figuur. Dit groepje mensen bevindt zich langs de oever van een open water met enkele wegvarende windjammers. Vermoedelijk is hier de parabel van de Verloren Zoon afgebeeld, ofschoon de schepen niet in het verhaal thuishoren. Een dergelijke compositie komen we ook in de zeventiende-eeuwse schilderkunst tegen, bijvoorbeeld op een schilderij van de Delftse schilder Barent Fabritius (1624-1673). Het didactische thema van de Verloren Zoon betreft een van de meest weergegeven bijbelse taferelen in de kunst en verwijst naar berouw en kwijtschelding. Op meerde faience objecten is dit verhaal afgebeeld.
Het CB fabrieksmerk behoort aan Cornelis Brouwer, die van 1723 tot aan zijn dood in 1746 eigenaar was van plateelbakkerij De Witte Ster. Wellicht is deze mand gemaakt ter herinnering aan een gebeurtenis die op 20 maart 1725 plaatsvond.