Het zonder standring uitgevoerde bord heeft een vlak middendeel en een enigszins gebolde wand. De voorstelling toont een heuvelachtig landschap dat is gestoffeerd met wandelende lieden en een ruiter. Dit decor neemt het gehele oppervlak in beslag, een uitvoering die bij dit type afbeeldingen gebruikelijk is, zoals bijvoorbeeld te zien is op een ongemerkt bord. Naast De Roos voerden ook andere bakkerijen als De Witte Ster, De Metaale Pot en De Dubbelde Schenkkan dergelijke in blauw weergegeven landschapsdecors uit.
De weergave van landschappelijke voorstellingen zal in hoge mate zijn beïnvloed door de schilderingen van de kunst- en plateelschilder Frederik van Frijtom (circa 1632-1702). Van hem zijn twee gemerkte en 1692 gedateerde faience plaques bekend. Een groep vergelijkbare schilderingen op Delfts aardewerk wordt aan deze schilder toegeschreven.
Naar faience goed met landschapschilderingen was blijkbaar zo veel vraag dat er sprake lijkt te zijn van een serieproductie. De in 1691 opgemaakte boedelinventaris van De Metaale Pot maakt melding van zes en een halve dozijn ‘lantscapscilderijtjes’ die in diverse grootten voorradig waren. Het betreffen telkens weer afbeeldingen die veel navolging vonden en aansloten bij de Hollandse vroeg zeventiende-eeuwse landschappelijke schilderkunst.
Wie de plateelschilders waren die dit type schilderingen uitvoerden bij De Roos is vooralsnog onbekend. Wel is vastgesteld dat Delftse producenten voor landschappelijke voorstellingen menigmaal gebruik maakten van voorbeelden als tekeningen of prenten. Zo is een decor op een 1659 gedateerde plaque ontleend aan het werk van de schilder en etser Nicolaes Berchem (1620-1683).