De vazen zijn vrijwel identiek aan de waarschijnljik uit Hampton Court Palace afkomstige, eveneens AK-gemerkte vaas die thans deel uitmaakt van de collectie van het Victoria & Albert Museum te London. De Engelse vaas is hoger en heeft in plaats van gaten zes tuiten.
Op prenten van hofontwerper Daniel Marot zijn dit soort vazen als ornament te vinden, echter niet als bloemenhouders maar als cassoletten (parfumbrander, afgebeeld in Erkelens 1996, 74). De conische vorm komt ook voor bij deksels van zilveren parfumbranders. Het is mogelijk dat de vazen van Het Loo met een koperen binnenbak als cassoletten hebben gediend.
Behalve aan cassoletten doen de vazen denken aan de met stof bekede houten ornamenten die, gevuld met struisveren, de hoeken sierden van beddenhemels en baldakijnen. Marot ontwierp op de bedden pluimen in vazen met rondom draperieën en urnen met afhangende lambrequins. Gelijkvormige Delftse exemplaren zijn bekend met een beschildering van veren op de zijwand, hetgeen de mogelijkheid van een dergelijk gebruik ondersteund (zie Delfts aardewerk 2007, deel IV, 133, afb. 2).
Het is niet duidelijk wat de betekens is van de letters aan de binnenzijden van de potten. Hoogstwaarschijnljik was het een aanwijzing welke deksel bij welke pot hoorde.
Voor een uitvoerige beschrijving van dit object lees verder in:
Erkelens 1996
A.M.L.E. Erkelens, ‘Delffs porceleijn’ van koningin Mary II. Ceramiek op Het Loo uit de tijd van Willem III en Mary II/ Queen Mary’s ‘Delft porcelain’. Ceramics at Het Loo from the time of William and Mary, Zwolle/Apeldoorn (Paleis Het Loo) 1996, cat.nr. 1.