Vaasje

7

Bijzonder vaasje van de Porceleyne fles waarvan ik niets vergelijkbaars heb kunnen vinden.

Vraag

Is dit origineel van de Porceleyne fles. Uit welke periode dateert het en waarom is zo afwijkend van andere stukken?

Afmetingen
11 cm hoog
8 cm doorsnede (max)
Collectie
publiekscollectie
Merk

Reacties 7

Hallo,

Een interessante vraag, ik kan ook niets terugvinden over dit ontwerp. Het lijkt in ieder geval om een gemberpotje van de Porceleyne Fles te gaan waarvan de deksel ontbreekt. Ik kan de initiaal JB? ook niet terugvinden en de jaarcode EI? staat voor 2014. Het is zeker niet alleen de letter E want dat is 1883 en zo oud is het zeker niet. 

Mvg,
Patrick

 

Dank voor uw reactie. 2014 lijkt me hoogstwaarschijnlijk niet, daar is het te oud voor. Ik heb wel iets gevonden over de periode rond 1883 waarbij ze spreken over faience. Ik denk ook niet dat het EI is maar eerder E1 oid. De 4 zou kunnen staan voor fabriek 4. Zou het een teststuk kunnen zijn?

schilder initialen: zou het ook alleen een B kunnen zijn?

Faience is aardewerk met een tinglazuur, en uw potje heeft dat niet. Het ziet er een klein beetje gehavend uit, maar niet heel oud. Er is bijvoorbeeld geen craquelé aanwezig. Het kan inderdaad om een teststuk (nummer 4?) gaan met twee initialen, alhoewel ik JB, B, of E niet terug kan vinden in de lijst op de website of in mijn boeken. Ik schat nog steeds eind 20e eeuw of begin 21e eeuw.

https://royaldelft.com/wp-content/uploads/2021/02/Schilderinitialen.pdf
 

In reply to by PatrickW428

Nogmaals dank voor uw reactie en moeite. Ik ga eens uitzoeken of ik elders nog informatie kan achterhalen.

Uiteraard sta ik open voor suggesties en meer reacties met ideeën over de achtergrond van het vaasje.

Heeft het iets met de experimentele afdeling van doen? (let op, vraagteken) 1955-1977, groet, jvdh. 

Ik heb verder navraag gedaan bij een deskundige en dit heeft het volgende opgeleverd:

Het is een rond theebusje (er is ook een vierkante model ) en de deksel ontbreekt. Het theebusje is in 1884 gemaakt en is experimenteel. In die tijd werd er veel onderzoek gedaan naar nieuwe stijlen, kleuren. Er werd gestreefd naar vernieuwing, naast de herstart van het ‘gewone’ blauwe aardewerk. Dit is duidelijk een probeersel dat niet goed uit de verf gekomen is. Letterlijk. Ze moeten m.i. iets anders voor ogen gehad hebben. De schilderstijl is los, zo helemaal niet wat ‘normaal was’. Leuk geprobeerd, maar vast afgekeurd als mogelijke optie om in productie te brengen. Bijzonder dat het bewaard gebleven is. Het geeft het tijdsbeeld weer, waarin hard gewerkt werd naar opbloei van het oude ambacht van plateelschilderen in aanloop naar de 20e eeuw.

Verdict:

  • Delftware

Analysis:

  • Delftware, but made after 1850 After 1850, the earthenware production technique changed at the only remaining pottery in Delft. This technique goes beyond the scope of this website. Read more
  • More recent production technique After 1850, factories in and outside Holland developed more efficient and cheaper production techniques. This goes beyond the scope of this website. Read more
  • Hand-painted An important characteristic of authentic Delftware is that it is hand-painted. Printing techniques do not occur on this earthenware. Read more
  • Mark of a Delft pottery/factory In the 19th century, a financial incentive arose to sell more new earthenware as antique Delftware, sometimes even bearing fake Delft factory marks. Read more

Merk:

  • Bottle JT