Vaasje

7

Bijzonder vaasje van de Porceleyne fles waarvan ik niets vergelijkbaars heb kunnen vinden.

Vraag

Is dit origineel van de Porceleyne fles. Uit welke periode dateert het en waarom is zo afwijkend van andere stukken?

Afmetingen
11 cm hoog
8 cm doorsnede (max)
Collectie
publiekscollectie
Merk

Reacties 7

Hallo,

Een interessante vraag, ik kan ook niets terugvinden over dit ontwerp. Het lijkt in ieder geval om een gemberpotje van de Porceleyne Fles te gaan waarvan de deksel ontbreekt. Ik kan de initiaal JB? ook niet terugvinden en de jaarcode EI? staat voor 2014. Het is zeker niet alleen de letter E want dat is 1883 en zo oud is het zeker niet. 

Mvg,
Patrick

 

Dank voor uw reactie. 2014 lijkt me hoogstwaarschijnlijk niet, daar is het te oud voor. Ik heb wel iets gevonden over de periode rond 1883 waarbij ze spreken over faience. Ik denk ook niet dat het EI is maar eerder E1 oid. De 4 zou kunnen staan voor fabriek 4. Zou het een teststuk kunnen zijn?

schilder initialen: zou het ook alleen een B kunnen zijn?

Faience is aardewerk met een tinglazuur, en uw potje heeft dat niet. Het ziet er een klein beetje gehavend uit, maar niet heel oud. Er is bijvoorbeeld geen craquelé aanwezig. Het kan inderdaad om een teststuk (nummer 4?) gaan met twee initialen, alhoewel ik JB, B, of E niet terug kan vinden in de lijst op de website of in mijn boeken. Ik schat nog steeds eind 20e eeuw of begin 21e eeuw.

https://royaldelft.com/wp-content/uploads/2021/02/Schilderinitialen.pdf
 

Als antwoord op door PatrickW367

Nogmaals dank voor uw reactie en moeite. Ik ga eens uitzoeken of ik elders nog informatie kan achterhalen.

Uiteraard sta ik open voor suggesties en meer reacties met ideeën over de achtergrond van het vaasje.

Heeft het iets met de experimentele afdeling van doen? (let op, vraagteken) 1955-1977, groet, jvdh. 

Ik heb verder navraag gedaan bij een deskundige en dit heeft het volgende opgeleverd:

Het is een rond theebusje (er is ook een vierkante model ) en de deksel ontbreekt. Het theebusje is in 1884 gemaakt en is experimenteel. In die tijd werd er veel onderzoek gedaan naar nieuwe stijlen, kleuren. Er werd gestreefd naar vernieuwing, naast de herstart van het ‘gewone’ blauwe aardewerk. Dit is duidelijk een probeersel dat niet goed uit de verf gekomen is. Letterlijk. Ze moeten m.i. iets anders voor ogen gehad hebben. De schilderstijl is los, zo helemaal niet wat ‘normaal was’. Leuk geprobeerd, maar vast afgekeurd als mogelijke optie om in productie te brengen. Bijzonder dat het bewaard gebleven is. Het geeft het tijdsbeeld weer, waarin hard gewerkt werd naar opbloei van het oude ambacht van plateelschilderen in aanloop naar de 20e eeuw.

Beoordeling:

  • Delfts

Toelichting:

  • Delfts, maar na 1850 gemaakt Na 1850 verandert de productietechniek voor aardewerk bij de enige overgebleven plateelfabriek in Delft. Dit valt buiten de scope van deze website. Lees meer
  • Nieuwere productietechniek Na 1850 ontwikkelen fabrieken in binnen- en buitenland efficiëntere, goedkopere productietechnieken. Dit aardewerk valt buiten de scope van deze site. Lees meer
  • Handbeschilderd Een belangrijk kenmerk van authentiek Delfts aardewerk is dat het handgeschilderd is. Druktechnieken komen op dit aardewerk niet voor. Lees meer
  • Merk van Delftse plateelbakkerij/fabriek Dankzij historisch onderzoek weten we steeds meer over de merken die Delftse plateelbakkerijen gebruikten. Benieuwd naar deze bakkerijen? Lees meer

Merk:

  • Flesje JT