Deze dekselpotten zijn een prachtig voorbeeld van de fascinatie die in het begin van de twintigste eeuw ontstond voor de kunst en cultuur uit het Nabije en Midden-Oosten. Bij aardewerkfabriek De Porceleyne Fles in Delft nam technisch directeur Heinrich Mauser het initiatief om de keramiek uit deze gebieden te bestuderen. Samen met de schilder en ontwerper Leon Senf (1860-1940) bezocht hij verschillende musea en tentoonstellingen over islamitische kunst in binnen- en buitenland. Vooral de grote tentoonstelling van ‘Mohammedaanse’ kunst die in 1910 in München werd gehouden, leverde heel wat studiemateriaal op. Mauser verdiepte zich in de technische procedés, terwijl Senf tientallen schetsen maakte van de vormen en de decors. Aan de hand van deze schetsen maakte Senf nieuwe ontwerpen. Eind 1910 bracht De Porceleyne Fles de nieuwe producten op de markt onder de naam ‘Nieuw-Delfts’. Sommige modellen zijn exacte kopieën van historische stukken, vaak zijn het eigen interpretaties. Dit laatste geldt ook voor deze dekselpotten. We weten precies welk voorwerp op de tentoonstelling in München Leon Senf tot inspiratiebron heeft gediend en zelfs precies wanneer hij dit voorbeeld zag en er ...
                  Keramiekmuseum Princessehof
              
    
    
                        Dekselpot bekroond door dromedaris
            
  
  
      
      Delft
    
  
      
object
  
        Beschrijving
        Plateelbakkerij
        De Porceleyne Fles v/h Joost Thooft en Labouchère, Delftsch Aardewerkfabriek
                            Senf, Leon
                    Productieplaats
        Delft
                    Merk
        geen
                    Materiaal/techniek
        gegoten
                            druiptechniek
                            lusterglazuur
                    Materiaal
        aardewerk
                    Collection
        
    inventarisnummer
        OKS 2004-012.A
                    Creditline
        Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting