Een eenduidige toeschrijving aan een productieplaats tot op heden nog niet mogelijk.
De voorstelling van een tuinlandschap met fontein treffen we vaker in Delft aan, zoals op de tuinpotten eveneens in de collectie van Paleis Het Loo. Het gesponste gebladerte van de bomen is karakteristiek voor Engelse faience, met name Bristol. Bovendien bevindt zich een vaas van gelijke vorm met een opening voor een kraantje bevindt in het Fitzwilliam Museum in Cambridge [LINK]. Deze vaas, uit Delft of Bristol, is beschilderd met een doorlopende voorstelling met figuren in een landschap en putti bij een fontein. De wanden met knerren daarentegen zijn kenmerkend voor de tinglazuurproductie uit Berlijn onder eigenaar Cornelis Funcke (zie bv. Veilinghuis Lempertz, Berlijn, 9 mei 2009, lot nr. 150). Voor een verdere toelichting over de nauwe relatie tussen Delft en Berlijn zie Delfts aardewerk 1999, deel 1, cat.nr. 22.
Deze grote balustervaas staat op Het Loo opgesteld in de schoorsteen van de galerij. In de zomer werden potten, vazen en kommen ter decoratie in de haarden geplaatst. Prenten van interieurs van hofontwerper Daniel Marot geven dit gebruik weer (zie ook Delfts aardewerk 1999, deel I, cat. 38) LINK.
Verdere informatie over dit object is te lezen in:
Erkelens 1996
A.M.L.E. Erkelens, ‘Delffs porceleijn’ van koningin Mary II. Ceramiek op Het Loo uit de tijd van Willem III en Mary II/ Queen Mary’s ‘Delft porcelain’. Ceramics at Het Loo from the time of William and Mary, Zwolle/Apeldoorn (Paleis Het Loo) 1996, cat.nr. 33.