Paleis Het Loo

Plastiek van vrouw met bloemenmand

Delft, circa 1695

De in nonchalente houding gemodelleerde figuur doet denken aan prenten van bijvoorbeeld de Franse ontwerpers Jean Lepautre en Jean Bérain. Acht manshoge guéridons (plateau op hoge voet) van (verguld) zilver zijn bijvoorbeeld door Bérain afgebeeld in een pronkopstelling rond de troon in Versailles (zie Delfts aardewerk 2007, deel IV, p. 40, afb. 10.).

De Franse hofstijl van Lodewijk XIV was toonaangevend in de tweede helft van de zeventiende eeuw. Onder de uit Frankrijk afkomstige Daniel Marot, hofontwerper van Willem III en Mary II, liet zich door de Franse hofstijlen beinvloeden. Vrouwen die één hand een bloemenvaas of plateau vasthouden komen in het werk van Daniel Marot veelvuldig voor.

 

In een van de boedelinventarissen (1694-1702) van het koninklijk stadhouderspaar van de behuizing te Honselaarsdijk wordt melding gemaakt van dit type Delfts aardewerk: '....vier vrouwtjes met bennetjes [mandjes] op het hooft'. Een vijftigtal jaren later (1755) wordt met de vermelding 'vier kindertjes' waarschijnlijk naar dezelfde objecten verwezen (Drossaers, Lunsingh Scheurleer 1974-1976, I, p. 464, nr. 237; II, p. 492, nr. 265).

 

Verdere informatie over dit object en prentvoorbeelden lees verder in:
Erkelens 1996
A.M.L.E. Erkelens, ‘Delffs porceleijn’ van koningin Mary II. Ceramiek op Het Loo uit de tijd van Willem III en Mary II/ Queen Mary’s ‘Delft porcelain’. Ceramics at Het Loo from the time of William and Mary, Zwolle/Apeldoorn (Paleis Het Loo) 1996, cat.nr. 11.

Koninklijk Delfts aardewerk

Productieplaats
Delft
Merk
LVE 2 3 van Lambertus van Eenhoorn, eigenaar (1691-1724) plateelbakkerij De Metaale Pot
Merk
Datering
circa 1695
Afmetingen
h. 42,5 cm b. 18,5 cm d. 8,5 cm
Collection
Literatuur
Jaarverslag Paleis Het Loo 1986, 114, nr. 4, afb. 5
inventarisnummer
RL 2592