Gedeelde publieksvoorwerpen
Laatste reacties
Vriendelijk dank voor uw reactie en verdere informatie.
Ik heb wederom de oren ( handvatten) getest en gecontroleerd op echtheid. Zowel onder een UV lamp als de bekende "speld" proef en zijn de oren definitief origineel en niet gerepareerd. Een foto kan altijd een iets ander beeld vormen waarvoor mijn excuses.
Vriendelijk dank voor uw reactie. Op foto 5 is duidelijk de helder gele kleur van de scherf te zien door een recentelijk klein afgesprongen stukje glazuur op de linker onder hoek. Definitief niet een " rossige" kleur. Dat de onderkant van de "fles" enigzins smoezelig is geworden komt duidelijk door de tand des tijds . Ik heb een klein stukje " schoon" geschuurd aan de onderkant en is hier ook duidelijk de helder gele kleur zichtbaar. Dan over de "bolle" kant aan de bovenkant. Deze is niet bol maar geheel vlak. Het kan zijn dat de foto's een vertekend beeld geven waarvoor mijn excuses. Het is mij bekend dat de fles in het museum een keramische dop heeft, echter het museum schrijft zelf op blz 95 deel 1 "dat er flessen bekend zijn met als afsluiting een zilveren dop." De top van mijn fles is definitief niet gerepareerd en is de orginele schroefdraad aanwezig zoals voor 3 eeuwen geleden gemaakt. Ook de tinnen schroefdop is origineel. Wel bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat de tinnen schroefdop destijds een zilveren dop heeft vervangen of misschien zelfs een keramische dop.
In dank Uw reactie gelezen. Het museum gaat echter voorbij aan het feit dat dit bord duidelijk tevens een figuratief merk heeft van een Dissel. een en ander beschreven door de voormalige direkteur van het gemeente museum de Heer van Gelder in 1959.
Op blz. 288 van de publikatie Delft van De Heer Lunsingh Scheurleer uit 1984 word een bord getoond uit de Metaale pot thans in het Fitzwilliam Museum in Cambridge. Dit bord wordt word beschreven zijnde uit eind 17e Eeuw begin 18e Eeuw en vertoont grote gelijkenissen met ons bord hier op de website geplaatst. Ik heb heden (14/7/2011) een vaas geplaatst ook met het CK merk wat ik inderdaad toe schrijf aan Cornelis Koppens. Dit bord vertoont echter totaal geen overeenkomst qua stijl met deze vaas. Ook niet met andere CK gemerkt objecten.
Gaarne zie ik Uw reactie te gemoet over de CK met DISSEL merk geplaatst op dit bord. Ik ben er nog niet van overtuigd dat dit bord uit de latere periode ten tijd van Cornelis Koppens zou stammen.
Bij voorbaat mijn dank en met vriendelijke groet. Met plezier kan ik dit bord meenemen naar Nederland bij mijn a.s bezoek dit najaar en dit bord in het museum laten zien.
Vriendelijk dank voor Uw reactie op dit huwelijks bord.
Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat een precies gedateerd bord met dag, maand en jaar een aantal jaren later dan de heugelijke gebeurtenis zou zijn geproduceerd. Het dunkt mij dat een feestelijke gebeurtenis zoals een huwelijk of een geboorte juist op die dag feestelijk gevierd word met een dergelijks herinnerings bord.
Dat de opdrachtgever precies dezelfde initialen J.H.F. zou hebben als de Delft schilder Johannes Hermanus Frerkingh lijkt mij een utopie.
Wij bezitten ook twee borden van Pieter Adrz. Kockx zoals afgebeeld op blz. 119 van deel 1 Geschidenis van een Nat. produkt in blauw waarvan de merken ook redelijk groot geschilderd zijn. Gelijk dit bord met J.H.F. initialen.
Nogmaals vriendelijk dank en met een vriendelijke groet,
Dick