Handbeschilderd
Een belangrijk kenmerk van authentiek Delfts aardewerk is dat het handgeschilderd is. Druktechnieken komen op dit aardewerk niet voor.
Lees meer
Geen merk te zien
Er is op de foto’s geen merk zichtbaar. Mocht die wel aanwezig zijn, voeg dan wat extra foto’s van de onder- of achterkant van het object toe.
Het betreft een Noord-Nederlandse schotel, te dateren rond 1660–1680. Dit type schotel is zowel opgegraven in Amsterdam als in Delft (bij plateelbakkerij ’t Hart), maar vergelijkbare exemplaren worden ook aan Harlingen toegeschreven. Waarschijnlijk werd het op meerdere plaatsen vervaardigd. De vindplaats zegt overigens lang niet altijd iets over de productieplaats; alleen vondsten bij pottenbakkersbedrijven geven doorgaans een betrouwbaar beeld.
Geachte/beste,
Graag reageer ik op uw vraag over de decoratie. Verfijndere, gestileerde 17e-eeuwse tegenhangers van dit decor zijn onder andere terug te vinden op een aantal bodemvondsten. Zij geven een goede indruk van wat op uw schotel verbeeld of bedoeld moet zijn. Rechts van het midden een vaas met bloemen, linksonder enkele stukken fruit met loof. In de gestileerdere versies komen ook insecten en/of vogels voor. Ik vermoed dat de goudvis die u ziet in uw schotel (links op het plat) een eend of gans in vlucht moet voorstellen. Vergelijkbare exemplaren komen vaker voor op 17e-eeuwse stukken faience en majolica. Naar alle waarschijnlijkheid is de watervogel in vlucht overgenomen van scenes op Wanli porselein.
Voor de verfijndere, gestileerde tegenhangers: S. Ostkamp, Hollants Porceleyn en Straetwerck, De voorgeschiedenis van Delft als centrum van de Nederlandse productie van faience en het ontstaan van Delfts wit, in: Vormen uit Vuur, Mededelingenblad Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas 223/224, Amsterdam 2014/1, p. 34, afb. 98-100.
Voor een vrijwel identieke complete majolica schotel, met een vlinder in plaats van een vliegende vogel: site Jongstra & Van Veen Dutch Delftware, JVV 0174 (17-09-2025)
Voor twee faience borden met eenzelfde, wat grover uitgewerkte decoratie: collectie Het Rijksmuseum - objectnummers BK-1975-51 en BK-1975-63. En: collectie Het Prinsenhof - objectnummer OKS 1989-007.B.
Voor enkele fragmenten van Majolica schotels waarop eenzelfde thema is verbeeld: Museum Rotterdam – inventarisnummers 18256 en 18514.
Voor een Wanli schotel waarop vliegende eenden of ganzen zijn afgebeeld: collectie Het Rijksmuseum – objectnummer NG-1978-127-19-W. De schotel is afkomstig uit het scheepswrak ‘De Witte Leeuw’. (1613)
Reactie toevoegen
Alleen ingelogde gebruikers kunnen reacties plaatsen Login of registreer om te reageren
Reacties 2
Beoordeling:
Toelichting:
Het betreft een Noord-Nederlandse schotel, te dateren rond 1660–1680. Dit type schotel is zowel opgegraven in Amsterdam als in Delft (bij plateelbakkerij ’t Hart), maar vergelijkbare exemplaren worden ook aan Harlingen toegeschreven. Waarschijnlijk werd het op meerdere plaatsen vervaardigd. De vindplaats zegt overigens lang niet altijd iets over de productieplaats; alleen vondsten bij pottenbakkersbedrijven geven doorgaans een betrouwbaar beeld.
Geachte/beste,
Graag reageer ik op uw vraag over de decoratie. Verfijndere, gestileerde 17e-eeuwse tegenhangers van dit decor zijn onder andere terug te vinden op een aantal bodemvondsten. Zij geven een goede indruk van wat op uw schotel verbeeld of bedoeld moet zijn. Rechts van het midden een vaas met bloemen, linksonder enkele stukken fruit met loof. In de gestileerdere versies komen ook insecten en/of vogels voor. Ik vermoed dat de goudvis die u ziet in uw schotel (links op het plat) een eend of gans in vlucht moet voorstellen. Vergelijkbare exemplaren komen vaker voor op 17e-eeuwse stukken faience en majolica. Naar alle waarschijnlijkheid is de watervogel in vlucht overgenomen van scenes op Wanli porselein.
Voor de verfijndere, gestileerde tegenhangers: S. Ostkamp, Hollants Porceleyn en Straetwerck, De voorgeschiedenis van Delft als centrum van de Nederlandse productie van faience en het ontstaan van Delfts wit, in: Vormen uit Vuur, Mededelingenblad Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas 223/224, Amsterdam 2014/1, p. 34, afb. 98-100.
Voor een vrijwel identieke complete majolica schotel, met een vlinder in plaats van een vliegende vogel: site Jongstra & Van Veen Dutch Delftware, JVV 0174 (17-09-2025)
Voor twee faience borden met eenzelfde, wat grover uitgewerkte decoratie: collectie Het Rijksmuseum - objectnummers BK-1975-51 en BK-1975-63. En: collectie Het Prinsenhof - objectnummer OKS 1989-007.B.
Voor enkele fragmenten van Majolica schotels waarop eenzelfde thema is verbeeld: Museum Rotterdam – inventarisnummers 18256 en 18514.
Voor een Wanli schotel waarop vliegende eenden of ganzen zijn afgebeeld: collectie Het Rijksmuseum – objectnummer NG-1978-127-19-W. De schotel is afkomstig uit het scheepswrak ‘De Witte Leeuw’. (1613)
Reactie toevoegen
Alleen ingelogde gebruikers kunnen reacties plaatsen
Login of registreer om te reageren