Delfts aardewerk van " De Grieksche A " onder Pieter Kocx. Ca. 1710.
Vrg,
thanks roger , is het een kom of schotel?
Let op, ook de blauwe beschildering zit op de glazuur, heeft een hogere temperatuur ondergaan, het zgn. grote vuur, nadien werd goud- en roodschildering toegepast en in een derde brand (ovengang) op een lagere temperatuur vastgezet, het verdroeg niet die hogere temperatuur, groet jvdh.
dus als ik u goed begrijp is deze schotel 3 x in de oven geweest Jan? eerst de witte glazuur dan de blauwe en dan het rood en goud
Eerst werd de schotel van klei gebakken, de eerste ovengang, zgn. biscuitbrand, het voorwerp heeft dan de naam biscuit, dan ging de schotel door een glazuurbad en daar werd het blauw op aangebracht, op de ruwe, ongebakken glazuur dus, waarna het een tweede maal in de oven ging, de glazuur smolt en de blauwe verf werd opnomen in het glazuurlaagje, de schotel kwam glad, glanzend uit de oven, dit was de tweede ovengang, de tweede brand, op de gladde glazuur werd vervolgens rood en goud geschilderd en weer de oven in, alleen met een lagere temperatuur, de derde ovengang, het rood en goud ligt als het ware op de glazuur, zit wel vast maar is niet opgenomen in de glazuur, het verdroeg die hoge temperatuur niet, in de hedendaagse benaming zou je kunnen zeggen, de schotel is niet vaatwasmachine bestendig, hoop dat het een en ander iets duidelijker is, ga met zo'n esthetisch waardevol stuk van driehonderd jaar oud voorzichtig om, groet jvdh.
Heel veel dank Jan voor je uitleg over het bakproces van deze schotel en ja hoor ik draag er zorg voor
mvg
Patrick
Reactie toevoegen
Alleen ingelogde gebruikers kunnen reacties plaatsen Login of registreer om te reageren
Reacties 6
Delfts aardewerk van " De Grieksche A " onder Pieter Kocx. Ca. 1710.
Vrg,
thanks roger , is het een kom of schotel?
Let op, ook de blauwe beschildering zit op de glazuur, heeft een hogere temperatuur ondergaan, het zgn. grote vuur, nadien werd goud- en roodschildering toegepast en in een derde brand (ovengang) op een lagere temperatuur vastgezet, het verdroeg niet die hogere temperatuur, groet jvdh.
dus als ik u goed begrijp is deze schotel 3 x in de oven geweest Jan? eerst de witte glazuur dan de blauwe en dan het rood en goud
Eerst werd de schotel van klei gebakken, de eerste ovengang, zgn. biscuitbrand, het voorwerp heeft dan de naam biscuit, dan ging de schotel door een glazuurbad en daar werd het blauw op aangebracht, op de ruwe, ongebakken glazuur dus, waarna het een tweede maal in de oven ging, de glazuur smolt en de blauwe verf werd opnomen in het glazuurlaagje, de schotel kwam glad, glanzend uit de oven, dit was de tweede ovengang, de tweede brand, op de gladde glazuur werd vervolgens rood en goud geschilderd en weer de oven in, alleen met een lagere temperatuur, de derde ovengang, het rood en goud ligt als het ware op de glazuur, zit wel vast maar is niet opgenomen in de glazuur, het verdroeg die hoge temperatuur niet, in de hedendaagse benaming zou je kunnen zeggen, de schotel is niet vaatwasmachine bestendig, hoop dat het een en ander iets duidelijker is, ga met zo'n esthetisch waardevol stuk van driehonderd jaar oud voorzichtig om, groet jvdh.
Heel veel dank Jan voor je uitleg over het bakproces van deze schotel en ja hoor ik draag er zorg voor
mvg
Patrick
Reactie toevoegen
Alleen ingelogde gebruikers kunnen reacties plaatsen
Login of registreer om te reageren