Door de ornamenten in reliëf, de mascarons en de bloemguirlandes, past dit object bij andere Delftse tafelstukken zoals pelgrimsflessen en koelvaten. Het zal op een voetstuk of verhoging opgesteld hebben gestaan en waarschijnlijk heeft er een lage bak bij gehoord. Een dergelijke bak met een balustervormige wandfontein maakt deel uit van de collectie Delfts aardewerk van het Gemeentemuseum Den Haag.
Voor welke drank de fontein bedoeld is, is niet duidelijk. In zilver zijn wijnfonteinen bekend van dit model. Van Nederlandse exemplaren wordt wel gezegd dat zij voor koffie bestemd waren, o.a. omdat in een inventaris sprake is van ‘koffie-vazen’. Daar echter de ruimte voor een komfoor, gebruikelijk bij kannen voor warme dranken, ontbreekt, is dit niet waarschijnlijk.
Hofontwerper Daniel Marot gebruikte deze urnvorm voor een ontwerp van een fontein met bassin voor Eugenius van Savoye. Van Marot is eveneens een intrigerende tekening van een buffetnis bekend met een fontein waarop de wanden van drie van dit soort vazen bestaan uit neerstromend water. Uit Frankrijk is een fontein in deze vaas-vorm bekend uitgevoerd in aardewerk, gemaakt in Rouen en daterend uit het derde kwart van de achttiende eeuw.
(zie voor referenties Erkelens 1996, cat.nr. 32, noten 5-7).
Verdere informatie over dit object is te lezen in:
Erkelens 1996
A.M.L.E. Erkelens, ‘Delffs porceleijn’ van koningin Mary II. Ceramiek op Het Loo uit de tijd van Willem III en Mary II/ Queen Mary’s ‘Delft porcelain’. Ceramics at Het Loo from the time of William and Mary, Zwolle/Apeldoorn (Paleis Het Loo) 1996, cat.nr.32.