Het bord bevat een APK handtekening van de Grieksche A - Pieter Kockx. Die handtekening werd gebruikt door Pieter zelf en door zijn weduwe na zijn overlijden, tussen 1701 en 1722.
Het bord zelf doet meer denken aan een ontwerp van rond 1760. De gebruikte kleuren zijn echter te flets. Geel en rood werden vaak achteraf in een derde bakgang "à petit feu" op 600 graden Celsius toegevoegd. Die liggen dan meestal bovenop het glazuur. Die kleueren kun je dan ook echt voelen. PS: In de eerste bakgang werd het bord zonder beschildering gebakkken en in de tweede bakgang werd de kleuren blauw en groen (en soms mangaan) en ook de glanslaag op 1100 graden Celsius gebakken.
Het bord is dus waarschijnlijk op het einde van de 19de eeuw gemaakt, ergens in het Noorden van Frankrijk.
Het is Noord-Franse faïence met een pseudo-delfts merk.
Reactie toevoegen
Alleen ingelogde gebruikers kunnen reacties plaatsen Login of registreer om te reageren
Reacties 2
Het bord bevat een APK handtekening van de Grieksche A - Pieter Kockx. Die handtekening werd gebruikt door Pieter zelf en door zijn weduwe na zijn overlijden, tussen 1701 en 1722.
Het bord zelf doet meer denken aan een ontwerp van rond 1760. De gebruikte kleuren zijn echter te flets. Geel en rood werden vaak achteraf in een derde bakgang "à petit feu" op 600 graden Celsius toegevoegd. Die liggen dan meestal bovenop het glazuur. Die kleueren kun je dan ook echt voelen. PS: In de eerste bakgang werd het bord zonder beschildering gebakkken en in de tweede bakgang werd de kleuren blauw en groen (en soms mangaan) en ook de glanslaag op 1100 graden Celsius gebakken.
Het bord is dus waarschijnlijk op het einde van de 19de eeuw gemaakt, ergens in het Noorden van Frankrijk.
Het is Noord-Franse faïence met een pseudo-delfts merk.
Reactie toevoegen
Alleen ingelogde gebruikers kunnen reacties plaatsen
Login of registreer om te reageren