Laatste reacties

Set vazen8 mei 2025
Vazen7 mei 2025
Vazen7 mei 2025

Inderdaad Maastricht. N.l. Mosa. Naar Delfts decor c.a. 1900

mvg Franky

Vase5 mei 2025

This is made by the Porceleyne Fles from Delft in 1960 , handpainted. Painter not identified.

1732 is a number for internal use.

Under a similar vase from 1980. Also painter unidentified.

mvg Franky

delft 1980

Lidded vase 3 mei 2025

Als antwoord op door J+JJ

The vase is marked with a Lazarus gate which is the brand of PLazuid from Gouda. The cross is the mark of the year, the initials those of the painter. Unfortunately, there is not really a register of the employees.

g

Lidded vase 3 mei 2025

This lidded vase is made by Plazuid Gouda ( Plateelbakkerij Zuid-Holland)  in 1948. Model n° 5008 handpainted. So not from Delft but from Gouda Holland.

mvg Franky

Glazen setje29 april 2025

Handgeschilderde glazen borden met Delftsblauw-achtige decoratie zijn meestal gemaakt in de late 19e of vroege 20e eeuw, en werden geproduceerd door verschillende glas- en aardewerkfabrieken, vaak als decoratief werk voor de toeristenmarkt of als luxeproducten.

Daar het woord "glass" met dubbele S wijst op buitenlandse productie of export. Het bord is vermoedelijk vervaardigd tussen 1920 en 1950, mogelijk in Nederland , Duitsland, of Tsjechië voor de souvenir- of exportmarkt.

Een paar mogelijke Nederlandse producenten zijn:

Leerdam Glasfabriek (Koninklijke Glasfabriek Leerdam). Verschillende kleine glaswerkplaatsen: In bijvoorbeeld Amsterdam of Maastricht werden in opdracht ook glazen objecten met Delftsblauwe motieven beschilderd, soms door zelfstandige schilders.

Het is ook waarschijnlijker dat glazen borden met Delfts decor niet uit een fabriek kwamen, maar door individuele schilders of ambachtelijke ateliers zijn gemaakt. Vaak signeerden deze kunstenaars hun werk met initialen of monogrammen, wat herkomstonderzoek moeilijk maakt. Ook hier zijn de initialen mij onbekend.

4. Duitse en Tsjechische producenten

In de meeste gevallen zijn deze glazen borden helemaal niet Nederlands, maar bijvoorbeeld in Bohemen (Tsjechië) of Bayern (Duitsland) geproduceerd en imiteerden zij het populaire Delftsblauw voor de export.

Waar het aardewerk geglazuurd wordt/werd is bij glastechniek een andere techniek gebruikt omdat gewoon glazuur niet werkt op glas.

Emaille-schildering (glasemail)

Emailverf bestaat uit fijngemalen glaspoeder gemengd met pigmenten en een medium (zoals olie of gom). Het ontwerp wordt met de hand op het glas geschilderd, en daarna in een oven ingebrand op lage temperatuur (rond 500–600 °C), zodat het zich aan het oppervlak hecht. = slijtvast en lijkt op glazuur.

 Koudschildering (cold painting)

De verf wordt zonder hittebehandeling direct op het glas aangebracht. = niet slijtvast

Bij uw bord lijkt het te gaan om emaille-schildering:

  • De kleuren zijn helder en goed gehecht.

  • De lijnen tonen penseelwerk, wat op handwerk wijst.

  • Geen zichtbare slijtage of schilfering zoals bij koudschildering.

  • mvg Franky

 

 

Delftse asbak28 april 2025

Plateelbakkerij Flora was een van oorsprong Goudse fabriek van plateel, die bestond van 1945 tot 1994. Frans Eikenboom (1881-1966) was al in 1927 in Gouda met de productie van aardewerk begonnen. In 1945 richtte hij met zijn zoon Peter Antonius Eikenboom (1907-1981) de Flora-fabriek op. Die werd gevestigd in Stolwijkersluis  aan de Gouderaksedijk. Bij de overstroming van 1953  leed het gebouw flinke waterschade en werd een nieuwe fabriek gebouwd.

In 1974 kwam Flora in handen van International Citrus Products, dat de fabriek economisch en logistiek reorganiseerde. Het bedrijf kwam in de jaren zeventig met traditionelere decors die niet meer met de hand waren geschilderd maar via onderglazuur-transfers op het plateel werden aangebracht. Uw asbak dateert dus inderdaad van de door u gestelde periode jaren '70- ' 80. komt niet op een jaar aan. Zoals Jan met kennis van zaken aanbracht niet handgeschilderd dus.

In 1989 werd Flora overgenomen door keramiekfabriek Royal Goedewaagen in Nieuw-Buinen, dat oorspronkelijk ook een Goudse plateelfabriek was. De fabriek in Hardenberg werd in 1994 gesloten, de productie van het plateel van Flora werd verplaatst naar Nieuw-Buinen. In 1996 stopte Goedewaagen - als gevolg van de tegenvallende vraag - de productie van keramiek met Flora-design.

Hieronder een tweetal voorbeelden uit mijn collectie uit verschillende periodes.

flora 1

flora 2

flora 3

 

flora5

Delftse asbak28 april 2025
Strange mark on a Delft plate29 april 2025

This seems to me to be Belgian pottery from Doornik . A T with a dot . Why a T and not a D?
Doornik is the Flemish name, the original Walloon name is Tournai. In Belgium, blue and white was also produced, such as by Hubert Bequet from Quarengnon.

Tournai was known for his blue and white faience that was strongly inspired by both Delftware and Chinese porcelain.

The bottom of the plate shows a somewhat coarser, thick tin-glaze layer, typical of French-Belgian faience (something different from the often slightly finer Delft pottery).
The shard appears to be light grey/white — again typical of Tournai.

Below is another example of Tournai blue.

mvg Franky

i