Gedeelde publieksvoorwerpen
Laatste reacties
This was made by the pottery factory Zuid-Holland, also known as Plazuid. They were awarded the Royal designation and thus received the name "N.V. Koninklijke Plateelbakkerij Zuid-Holland" in 1930. Therefore, the dating lies between 1930 and 1965. Without being able to consult the exact year codes of PZH, no more precise year can be given, but it is from the late period of the Plateelbakkerij Zuid-Holland (1950-1960). Painter unknown.
Kind regards, Franky
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze is gemaakt door plateelbakkerij Zuid-Holland, ook wel plazuid genaamd.Ze verkregen het Predicaat Koninklijk en daarmee de naam "N.V. Koninklijke Plateelbakkerij Zuid-Holland" in 1930. De datering ligt dus tussen 1930 en 1965. Zonder de exacte jaarcodes van PZH te kunnen raadplegen, kan geen preciezer jaartal worden gegeven, maar het bevindt zich in de late periode van de Plateelbakkerij Zuid-Holland. (1950-1960). Schilder onbekend.
mvg Franky
This was made by Plateelfabriek Schoonhoven. Hand-painted but unfortunately not authentic Delft.
Kind regards, Franky
Het bord is een herdenkingsbord voor de Watersnoodramp van 1953, wat blijkt uit de tekst "Ter herinnering Watersnood 1953". Het is gemaakt door aardewerkfabriek De Porceleyne Fles (Royal Delft) in Delft, want de code 'BX' op de achterzijde staat voor het jaar 1953 en 'De Porceleyne Fles'. Ontworpen door J.C.W. Marijnissen, die bij de fabriek werkzaam was van 1920 tot 1958. CO is waarschijnlijk een freelancer die de rand schilderde en Marijnissen het eigenlijke decor. Deze borden werden vervaardigd veelal om uit te reiken aan personen / verenigingen die meehielpen tijdens de watersnood.
Het wapenschild rechts met de verticale gekartelde lijn in zilver (wit) en azuur (blauw) is een deel van het wapen van de voormalige gemeente Duiveland . (nu Schouwen-Duiveland)
Het wapenschild links, met een man en een vrouw (een meerman en meermin) die elkaar de hand reiken boven golven, is een deel van het wapen van de gemeente Schouwen-Duiveland in Zeeland.
Dit wapen is gebaseerd op het historische wapen van het voormalige eiland Schouwen, dat al een meerman en meermin bevatte.
Onder ziet u de huidige vlag van zeeland met beide gemeenteschilden erin verwerkt. Helemaal onder de provincievlag van zeeland. (een halve leeuw die uit water oprijst, met de wapenspreuk Luctor et Emergo - 'Ik worstel en kom boven').
mvg Franky
This was made at the Animo ( Animo BV ) pottery factory in Gouda (1951-present); with the move to Gouderak, the name became Montagne Pottery Factory, and the founder was also a Montagne. They are ( were) specialised in Hand painted and screen printed Delft, souvenirs, promotional and luxury goods.
kind regards Franky
Dit is van de Porceleyne Fles uit Delft, nieuwe techniek ( na 1850) met onder glazuurbeschildering. Zoals aangeduid 1915 en geschilderd door P. Vreeswijk die er schilderde van 1885 tot 1934. Kasstel dat uit 3, 5 , zeven delen bestaat. Zijn de andere ook hetzelfde gemerkt? Waarschijnlijk verschillende schilders en mogelijks andere jaartallen. Hieronder een voorbeeld van opstelling vijfdelig kaststel de porceleyne fles. Deze bestonden in verschillende decoraties en hoogtes.
mvg Franky
In my humble opinion, the painter's mark of Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. D. van Angeren) that you show is not correct, but rather belongs to another painter from De Porceleyne Fles. Antoon Derkzen van Angeren did work at De Porceleyne Fles from 1891 to 1901. (He does not appear on the list, freelancer?) In my opinion, these are the initials of A.D. Tünnermann, who also worked for De Porceleyne Fles during that period (exact period unknown). He also does not appear on the list, so probably also a freelancer. He signed with an interlaced ADT.The personal painter's mark of Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. Derkzen van Angeren) at De Porceleyne Fles consisted of his initials:A.Ph.Home painting was fairly common in that period. The pieces were then brought/delivered along with the necessary amount of cobalt. The painters on the Royal Delft list were in permanent employment.
Just another little fact:
Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. Derkzen – van Angeren) worked, as indicated, at De Porceleyne Fles from 1891 to 1901.
After finishing school, he joined the factory and was trained there as a designer/decorator of Delftware. He was taught by L.J. Senf.
Kind regards, Franky
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naar mijn bescheiden mening is het niet het schildersmerk van Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. D. van Angeren) dat u toont, maar van een andere schilder van De Porceleyne Fles.
Antoon Derkzen van Angeren werkte wel bij De Porceleyne Fles van 1891 tot 1901. ( komt niet op de lijst voor, freelancer?) Dit zijn mijns inziens de initialen van A.D. Tünnermann die ook voor de porceleyne fles werkte in die periode ( exacte periode niet gekend). Hij komt ook niet voor op de lijst dus waarschijnlijk ook freelancer. Hij signeerde met een ineengestrengelde ADT.
Het persoonlijke schildersmerk van Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. Derkzen van Angeren) bij De Porceleyne Fles bestond uit zijn initialen:
A.Ph.
Thuisschilderen kwan in die periode vrij regelmatig voor. De stukken werden dan gebracht/afgehaald samen met de benodigde hoeveelheid kobalt. De schilders op de lijst van Royal Delft waren in vaste loondienst.
Even nog een weetje:
Antoon Derkzen van Angeren (A.Ph. Derkzen – van Angeren) werkte zoals aangegeven bij De Porceleyne Fles van 1891 tot 1901.
Na zijn schooltijd kwam hij bij de fabriek terecht en werd daar opgeleid tot tekenaar/decorateur van Delfts aardewerk. Hij kreeg les van L.J. Senf.
mvg Franky
Deze is gemaakt bij potterie Oud Delft uit Nijmegen. Dit bord staat in de catalogus van 1935 onder het nummer 433Z zoals op uw bord staat. Echter 33 cm en niet 34 cm. Het bord werd in 1 formaten aangeboden gaande van 14 cm (414Z) tot 50 cm 450Z. Het cijfer na de vier slaat dus op het formaat. Het is handgeschilderd en te dateren tussen 1935 en 1963 ongeveer. Er werd geen lijst bijgehouden van de schilders. Slechts enkelen zijn bekend doch deze op uw bord helaas niet. Waarschijnlijk is uw bord geschilderd door twee schilders, n.l. iemand die de rand schilderde en de andere het middenvlak wat trouwens niet ongebruikelijk was. Er waren ook thuisschilders en schilders die ook voor andere fabrieken schilderden zoals Plazuid, Jumbo enz... CC kan mogelijks staan voor Cornelia Cabout ( geboren 1904) die voor Plazuid schilderde tot 1928 en mogelijks daarna voor oud delft. DR mij helaas niet bekend.
mvg Franky
Dit is gemaakt in België door Boch ( La Louvière) in de periode van de " Chambre des Peintres". Het merk is samengesteld uit de letters N , F en K ineengestrengeld. ( Boch Frères Keramis )
De "Chambre des peintres" (De Kamer van de Schilders) was een specifieke schildersafdeling of atelier binnen de fabriek Boch Frères Keramis in België.
In dit atelier werden stukken volledig met de hand beschilderd (hand-painted) door gespecialiseerde schilders. Helaas is de lijst van schilders héél beperkt dus de Letter D verwijst naar de schilder doch onbekend.
Deze periode of de productie uit dit atelier wordt gedateerd in het laatste kwart van de 19e eeuw, ruwweg van 1870 tot 1900. De decors waren vaak geïnspireerd op oriëntaalse of historische keramiek, zoals Rouen, Iznik en Delft (blauw en Polychroom).
Of het de moeite is om te laten herstellen is geheel aan u te bepalen welke eventuele emotionele waarde u eraan hecht? Waarden waarden hier helaas niet besproken.
mvg Franky
Als antwoord op Bedank. Helaas is hij… door 9vuezuub1234@
Jammer want het gaat toch om een stukje geschiedenis over een periode van om en bij de 100 jaar.
mvg Franky