wandbord met afbeelding van een bloemenvaas gevuld met pauwenstaarten?? Komt uit erfenis van betovergrootvader die het zou geërfd hebben van zijn vader.
Vraag
authentiek?
Afmetingen
diameter 25,5 cm
Collectie
publiekscollectie
Merk
Reacties 6
Beste Franky,
Ik denk dat het niet authentiek is helaas. Het ziet er meer uit als een 19e eeuwse reproductie met een vals merk.
Mvg, Patrick
Als antwoord op Beste Franky, Ik denk dat… door PatrickW437
Bedankt Patrick,
Wel prachtig vind ik zelf.
Mvg Franky
Twee vragen, ten eerste aan Franky: over welke tijd hebt u het, de vader van uw betovergrootvader die het dus in zijn bezit had, geboorte en overlijden zullen te achterhalen zijn, als dat binnen de 18e eeuw ligt, dan heb je daar wat houvast aan.
De tweede vraag aan Patrick/Franky : hoe zit het met de ophanggaatjes in de leerharde klei aangebracht, wie weet wanneer dat voor het eerst werd ingevoerd? Het authentieke delfts werd dacht ik niet opgehangen.
'k Vraag me af of het wel hangend, dus op drie driehoekjes/proenen, is weggebakken, 'k zie geen ''moeten'', het lijkt erop dat het op de bridge/brit/standring in de oven is geweest bij de tweede brand.
Ook de samenstelling van de glazuur lijkt me iets gewijzigd ten opzichte van het authentieke delfts, let op, tinglazuur en tinglazuur is twee, groet jvdh.
bedankt voor de input Jan, Hij zou geboren zijn in1745 en gestorven in 1817 dus stel dat hij het gekocht heeft ergens rond 1770 zou het wel kunnen. onze stamboom gaat terug tot 1544 dus wel interessant om zich in te beelden welke geschiedenis aan zo'n voorwerp hangt.
groet Franky
Beoordeling:
Toelichting:
Patrick en Jan, hartelijk dank voor jullie reacties.
Het bord is niet authentiek Delfts. Het gaat om een 19de eeuwse Noord-Franse productie. Mogelijk zelfs gemaakt, al strookt dit niet met de familiegeschiedenis, na 1900, omdat het bord veel kenmerken heeft van werk van Géo Martel uit Desvres, Frankrijk. In Claire Dumontier, Patrick Habets, Rita Martel-Euzet, 'L'Héritage de Delft à Desvres. Les faïences de Géo Martel', Édition Faton, Dijon, 2021 staat het decor afgebeeld op p.142.
Wat betreft de gaatjes aan de achterzijde; we komen ze al tegen aan de achterzijde van 17de eeuwse borden en schotels, zij het niet met het doel om een bord op te hangen. De gaatjes dienden om een haak door te steken om zo het bord in het glazuur te dompelen. De gaatjes zitten echter niet op dezelfde hoogte en zijn in de meeste gevallen ook niet zo gesitueerd dat het bord 'recht' gehangen kon worden. Vanaf wanneer er gaatjes zijn gemaakt met ophangen als doel weet ik helaas niet. Misschien kan iemand anders daar meer over zeggen? Een interessante vraag in ieder geval!
Als antwoord op Patrick en Jan, hartelijk… door Femke Haitsma Mulier
Dag Femke, bedankt voor de toelichting. Dat van de gaatjes zal al zeker kloppen want deze zijn niet open maar met glazuur gevuld. Ik bekijk les faënces de Géo Martel eens.
mvg Franky
Reactie toevoegen
Alleen ingelogde gebruikers kunnen reacties plaatsen
Login of registreer om te reageren